Saturday, July 28, 2007

Ungkarl igen

Förresten så var jag i Sverige i ett helt dygn, för ett tag sedan.
Det regnade, så det enda jag fick gjort var att gå till apoteket, försäkringskassan och skattemyndigheten.
Försäkringskassan och skattemyndigheten är faktiskt värt att skriva om.
Jag ville registrera min fru, så att hon också kan ta del av svensk sjukvård.
Då säger de att jag måste gå till skattemyndigheten och registrera oss som man och hustru först.
Det trodde jag att jag redan hade gjort. Det gjorde jag ju sist vi var hemma!
Det är många år sedan vi gifte oss, men eftersom vår bas är i utlandet, så har jag aldrig brytt mig om att registrera vigseln i Sverige. Vi är dock självklart registrerade i Manictown. Senast vi var i Sverige, så bestämde jag mig för att lämna in dokumenten och registrera oss även i Sverige.
Jag fick därför snällt knata iväg till skattemyndigheten och fråga dem varför mina papper fortfarande inte hade registrerats. Då säger de att det "förekom ett praktiskt fel" i mina papper och att handläggaren därför inte kunnat avsluta ärendet.

Håll i er nu!
Problemet ligger i att jag har dubbelt medborgarskap. Min fru är alltså gift med mig i Manictown, men i mitt svenska medborgarskap förblir jag singel. Jag kan inte registrera oss i Sverige eftersom min fru redan anses vara gift. Det skulle bli bigami, förklarar de för mig.
Jag förklarar att jag är samma person, trots mina två identiteter och medborgarskap, men de tillåter ändå inte registrering av vår vigsel.
-"Men hur f-n ska jag göra då?", frågade jag damen
-"Ja, vi ser ingen annan utväg än att du skiljer dig i utlandet och sedan gifter om dig i Sverige igen, med samma fru".
När jag frågar henne om jag även kan gifta mig igen i Sverige med en annan kvinna, så visar det sig att så är fallet. -"I praktiken, -ja", svarar kvinnan.
Jag kan alltså ha två fruar samtidigt, en för varje medborgarskap.
-Galenskap!
Om det är någon som känner för att gifta sig, så är det bara att hojta till.

Jag bad om att få diskutera ärendet på högre instans, men all ansvarig personal var på semester, så mitt fall är lagt på hyllan tills vidare.
Nästa gång jag är hemma, så har jag blivit lovad att få prata med någon sakkunnig person inom skattemyndigheten och reda ut mitt fall.

Fram tills dess tänker jag passa på att njuta av att vara ungkarl igen. Nästa gång någon frågar mig om jag är gift, så ska jag svara -"Både och!".

17 comments:

tebasile said...

"både och" haha, den gillar jag!! dessa stollar på myndigheter - att dom inte själv undrar vad dom sysslar med egentligen?!

Ms.Take said...

Ahahaha. Ja, sa kan det ga!
Lika galet med andra lander. Sjalv ar jag skild, men det ar inte min ex-man. Jag kan gifta mig igen, det kan inte han.

Shadow said...

Tebasile > Vad man förvånas över är att samtidigt som de har rättigheten att bestämma över våra liv, så verkar det vara väldigt få som har expertis i de frågor som de förfogar över.

Ms. Take > Haha, men hur gick det till? Jag gissar att det också har med registrering i olika länder att göra...

Lo said...

jag nappar gärna! du vet ju hur gärna vill jag blir rik hemmafru :) skämt åsido, ärligt talat, hur otroligt befängt får det lov att vara inom byråkratin!! låter helt otroligt dumt.

linda m said...

...da kanske det ar sa att sverige ar varldens modernaste land... ha ha

Å said...

Jag kan gifta mig, för att sedan skilja mig igen, om det betyder att jag får halva halva din förmögenhet? Eller? Var det inte ett tillräckligt bra förslag?

erik said...

Ler åt att du Skattemyndigheten anser att det blir bigami med samma kvinna men inte bigami med två olika kvinnor. Och ja, Sverige stannar under tre månader varje år, och att det till viss del fungerar får mig att fundera om det vissa personer gör resterande nio månader är så fasansfullt viktigt.

Shadow said...

Lo > Rik hemmafru? Nej du. Svenska kvinnor är jämställda med männen, så du förväntas att jobba lika hårt som mig ; )

Linda > Ja, men samtidigt får jag lite blandade signaler.

Å > Eller så kan vi förbli gifta och då kan du njuta av hela förmögenheten.

Erik > Ja, det är riktiga stollar som jag har pratat med hittills.

Ms.Take said...

Japp, ett land dar allt skots med papper och ett annat datoriserat. Lagg till ett aktenskapsbevis (som maste fysiskt annuleras) som inte gar att hitta sa har du alla ingridienser i soppan.

Sa, jag kan stalla upp som ladsasfru - jag har ju liksom vanan inne :)

Shadow said...

Sicken röra! Tur att du kom ut helskinnad i alla fall. Men hur gör din ex-make om han vill gifta om sig? Förblir han “under your spell” för resten av livet?

Anette said...

Ja, pappersbyråkratin i sverige är jätte hemsk. Dock v et jag när vi skulle skriva in barnen här i skolan här i Barcelona så skulle de ha en familjebok, jag svarade att i sverige har vi ingen familjebok, men lik förbannat skulle de ha en. När jag väl fick de att fatta att det verkligen inte existerar npn familjebok i sverige (egentligen konstigt med tanke på sveriges byråkrati) skulle de ha födelseattest, jag kunde bara svara att det finns inte i sverige heller =)

Men det kan väl vara gift men ändå inte, jag gifte mig i sverige men om vi då träffas i Barcelona är väl jag dock ogift här då, eller???

Nini said...

Men hallå?! Det låter ju som en strålande lösning!! Du kan ju verkligen ha en fru i varje hamn!

Jag kan oxå tänka mig att gifta mig med dig här om du är cool med att jag fortsätter leva med C...

Å said...

Shadow: It's a deal. Kan jag få det på papper?

Shadow said...

Anette > “I praktiken, ja!”

Nini > Inga problem så länger du delar din förmögenhet med mig.

Å > Du, jag ska tänka på det...

Å said...

Nu ska du tänka på det säger du. Du är precis som alla andra män, mycket snack men lite verkstad...

Shadow said...

Nejdå, jag hade ingen betänketid alls när jag gifte mig med Mrs.Shadow, så nu är jag lite försiktigare bara :)

Nini said...

Dela min förmögenhet? Bwahahahaha lätt!!! Det skulle vara den bästa deal jag nånsin gjort :)