Friday, August 17, 2007

Arktis, Bali, valutakurser och en paviljong

Arktis är nu mindre än någonsin, rapporteras det. Isen smälter i mycket högre fart än väntat och satellitbilder visar att arealen av Arktis är lägsta uppmätta hittills, sedan man började göra mätningar 1978.
Dags att åka till Venedig en sista gång kanske? Kan även vara läge att starta ny business – sälja is till eskimåerna.

För övrigt tycker jag att det är rätt typiskt att valutorna väljer att krascha just när jag är på semester. Telefonen har varit avstängd fram tills idag. Genom min sekreterare lyckades dock högsta hönset nosa rätt på mitt hotell och han har ringt mig flera gånger redan. Jag kan knappast påverka marknaden, och allra minst från beachen, men min chef upprepade samma ord, om och om igen, likt en gammal LP-skiva med hack i spåret – Damage control, damage control...
Så nu har jag likt förbannat suttit och jobbat. Jag har ringt banker och nyreserverat valutor och även flyttat förreserverade valutor. Flera kontrakt har skrivits om då valutafluktuationen har gått utanför de förutspådda valutamarginalerna. Företaget tycker dessutom att jag ska åka direkt till Singapore och Canada efter min semester. Det kan de glömma!
Jag vet av erfarenhet att det blir lite panik de första dagarna, men det brukar lugna ner sig efter några dagar. Först damage control, och sedan är det bara att låta stormen blåsa förbi. Inte mycket man kan göra åt saken. Marknadens krafter kan jämföras med naturens krafter. Jag tror dock inte att det finns något samband mellan den smältande isen i Arktis och härdsmältan i finansvärlden.
Jag räknar kallt med att vara tillbaka på jobbet på måndag och inte i Singapore eller Canada.
Sällan känns det så jobbigt att börja jobba igen...

Det blev ingen container förresten. I stället köpte vi utrymme i en delad container som också skulle till Manictown.
Vi besökte butiken igen, den som vi nästan tömde för några år sedan. Ägaren kom ihåg oss och rullade nästan ut röda mattan för oss. Han stod och vred handflatorna mot varandra och försökte sälja oss en paviljong, trots att jag förklarade att vi inte har plats för en sådan. (Den var så snygg, så att det nästan vore värt att flytta.) Han såg lite besviken ut när vi inte köpte så mycket denna gång. Några bokhyllor och utemöbler blev skörden från denna resa.
Det bästa av allt är att jag slipper banka ihop skiten själv. Knock-down furniture sucks!


Hade inte varit dumt alls faktiskt... (lånad bild från deras katalog)

5 comments:

Lo said...

nej men vad typiskt att du inte får vara ifred på semestern,sånt är irriterande! Nästa gång får du köra lite mission impossible-stuk och inte berätta för dom vart du ska och ingen mobil på!

Nini said...

Åh sån vill jag ha här på min altan....som är 2kvm :/

Ok, sån vill jag ha på min stora gräsmatta som jag ska ha till mitt stora hus som jag ska bo i när jag blir stor :)

Shadow said...

Lo > Det var ett bra råd, tack!

Nini > Jag tänkte precis likadant!

Nini said...

Men du är ju stor? Väl?

Shadow said...

Är jag? Okej då! Men jag har fortfarande inte plats för någon paviljong!