Wednesday, August 15, 2007

Deja Vu


Jag ligger i en solstol och tittar ut över havet. På bordet bredvid mig står det en Pina Colada som isen har smält i. Palmerna svajar sina stora blad ovanför mig och i bakgrunden hör jag hur barn leker i hotellets pool.
Jag får en känsla av deja vu, men det slår mig att det förmodligen beror på att det bara är några veckor sedan jag låg i en annan solstol och tittade ut över ett annat hav.
Trots att jag har semester, så måste jag fatta svåra beslut varje dag. Var ska vi äta middag någonstans? Ska jag segla eller surfa? Öl eller Mojito? -Ja, det är hopplöst jobbigt att vara på semester.
Idag ska vi tydligen iväg och shoppa. Vi ska kika på lite möbler. Sist vi var här, så lyckades vi fylla upp en hel 20-fots-container med möbler. Hoppas att det inte blir lika mycket denna gång. Jag har sagt ifrån till frun och förklarat att vi inte har plats för mer möbler i hemmet. -“No problem”, svarade hon, “I want to change some of the old ones”.
Det är nog lika bra att jag sticker iväg och bokar en container direkt.
Faktum är att det faktiskt är väldigt roligt att shoppa möbler på Bali. Det finns hur mycket snygga prylar som helst och priset är en femtedel av vad det kostar i Manictown. Hela vårt hem är inrett i Bali-stuk och det kanske är därför som semesterstämningen inte riktigt infinner sig här. Vår bungalow är en kopia av vårt eget hem. Eller var det tvärtom kanske...?

9 comments:

Nini said...

*s*
Vad hände med det större huset som skulle införskaffas för att rymma alla nya IKEA-möbler? Ni får helt enkelt ha tema i olika rum...

erik said...

20-fots container låter som att den äter upp lite av en femtedel av priset jämfört med Manictown?

Shadow said...

Nini > Vi köper faktiskt sällan möbler på IKEA. Det blir mest en massa annat krafs.

Erik > Jag har för mig att containern kostade runt 2000 dollar, så det tjänar man fort in.

Lo said...

är det där man har så mycket möbler i balsaträ?

Shadow said...

Lo > Nej, inte balsaträ, utan teak-wood.

Nini said...

Teak är fint. Finare än IKEA :)

Shadow said...

Jag gillar IKEA, men det är få möbler som passar i vårt hem. Men arbetsrummet är IKEA 100%!

Kristel said...

Looking for a new place for vacation in Oct., considering Vietnam or Bali.

Feel like sharing where you are staying?
Thanks!

Shadow said...

The hotel is Melia Bali: http://www.meliabali.com/
We are renting one of the Garden villas, including private pool, private dinner and breakfast, car and driver.
You can also get your personal butler, if you prefer.
The layout of the villas is available in the homepage as well.