Monday, August 20, 2007

Hemhjälp med fallskärm

Det behövdes inget proffs för att räkna ut varför torktumlaren var "sönder".
Vår kära hemhjälp hade vridit på fel ratt och ställt in timern på att starta 8 timmar efter att startknappen tryckts. En funktion som används när man vill ha varma kläder följande morgon. För henne är tvättning lite av en religion och hon ser sig själv som är tvättäkta guru inom detta område. Enligt henne själv, så behärskar hon alla maskiner som finns på marknaden. Hur hon kunde skruva på fel ratt, är därför ganska underligt. Lomhörd vet jag att hon är. Disträ också. Men håller hon på att förlora synen också månntro?
Det kanske börjar bli dags att försöka få henne att inse att hon har gjort sitt och i stället bör njuta av pensionärslivet.
Hon är redan långt över pensionsåldern men hyser stor stolthet över sitt yrke och tror att hela vårt hushåll kommer att rasa samman om hon slutar.
Vi behöver henne egentligen inte, utan låter henne jobba mest för hennes egen skull. Men frågan är om det verkligen är det bästa alternativet?
Jag tror att jag ska ta mig en middag ihop med hennes son och diskutera hennes framtid. Hennes son vill att hon flyttar hem till hans familj, men även sonen har snillrikt blivit förledd att tro att utlänningarnas hushåll inte klarar sig utan hans mamma. Han låter henne alltså fortsätta för vår skull, fast han vet nog innerst inne att det är mammans eget val och att vi är vänliga nog att låta henne göra det hon mest vill – att jobba.
Hur ska vi på ett vänligt och tacksamt sätt kunna förmå henne att förstå att det är dags att avveckla?
Ett i-landsproblem på högsta nivå, men jag tror verkligen att tiden är kommen. Jag vill inte heller ha på mitt samvete om hon plötsligt faller ihop i min tvättstuga och som följd bli kallad för slavdrivare, eller något liknande.
Jag vet inte om det är standard praxis inom maid-branschen, men hon ska få ett fallskärmsavtal också!

16 comments:

beerbelly said...

Be henne lära upp en ny som avlastning först kanske om du vill vara riktigt snäll? Kanske iom det gå ner i arbetstid.
Säg att du pratat med sonen om det och att du inte vill ta upp all hennes tid även om hjälpen förstås varit ovärderlig.
Delikat problem. Åtminstone för mig som inte chefar över någon :)

Alley Cat said...

Härmed anmäler jag mig som sökande till den eventuellt lediga platsen som hemhjälp!

Shadow said...

Beerbelly > Det vore en bra idé faktiskt, men jag tror inte att vi anställer någon ny. Men om vi gör det, så får det bli såsom ditt förslag.

Alley Cat > Haha, men katterna måste du lämna hemma.

beerbelly said...

Tackar för det :) och roligt skrivet (glömde säga det tidigare).
Lycka till oavsett.

Nini said...

Fasen jag som psis tänkte säga att jag kunde ta över efter henne... Men ok, ni klarar er utan.
bb's förslag var klockers :)

Alley Cat said...

Jag lämnar självklart katterna hemma! Man äter säkert katter i Manictown, det låter tillräckligt exotiskt för det ...

(Jag är för övrigt en jävel på att laga mat, hantera all form av hushållsprylar inkl. tyska torktumlare, montera ihop IKEA-möbler och som ren bonus så kommer jag aldrig att kräva, be om eller förvänta mig att ni ska ta med er presenter tillbaka till när ni kommit hem från semester. Jag kommer dessutom kalla dig för Master Shadow eller Sir och Mrs Shadow för Madame.

Vill ni att jag ska ha ett vitt förkläde med spets på utanför min svarta klänning så är det bara att säga till... Jag kan börja knyppla spetsen redan ikväll!)

Shadow said...

Haha, du är för skön alltså!
Dagens maids går jobbar i jeans och t-shirt...

Alley Cat said...

Ja ja vill ni gå ifrån fina gamla koloniala klädkoder så visst... Det funkar för min del det med!

(Nämnde jag förresten att jag kan tänka mig att stå och vifta med ett palmblad om Master eller Madame upplever det som olidligt hett?!?)

Lo said...

hihi, vad roligt! personligen aspirerar jag inte till städtjänsten, skulle hellre vilja ha städhjälp själv! :)

Kristel said...

You are good people!
I have been through a similar situation. We solved it to everyone's satisfaction, but it wasn't easy.
Be prepared for hurt feelings and tears, not just from her..

We now have a cleaning crew come once a week and that works really well.
No emotional attachment involved.

Shadow said...

Alley Cat > Du har många talanger du! En av mina polare kanske vill anställa dig...

Lo > Varför bara städhjälp? Ta hela paketet - grocery shopping, matlagning, tvättning och städning, samt välplacerade pikar om hur värdarna lever sina liv.

Kristel > I don’t think it’s going to be so difficult, as it has been lingering for quite a while now.
In either case, I expect both the mother and son to be satisfied with my offer.
A cleaning crew might be a solution but I don’t like the idea of strangers coming in to my house.
We are actually considering another solution, where I share a maid with a friend of mine. Three days at his place, three days at my place, and she commutes from her own place.

Alley Cat said...

Är han trevlig?!?

Nini said...

Skit samma A-C, betalar han bra lön?!?

Alley Cat said...

Attans, nu har jag avslöjat mig igen... Yes, jag är urusel på att löneförhandla!!!

Lön för mödan tycks vara det sista jag tänker på...

Kristel said...

A cleaning crew, didn't like the idea either to begin with.
This Co.is licensed and bonded, highly recommended.
Three women show up and spend five hours making this house sparkle.
I love coming home on a Thursday evening and finding everything so clean.
Once, one of them broke a little ceramic item, not valuble.
She left a note with a promise to pay, which wasn't necessary at all.
I've come home a couple of times especially in the beginning and they are hard at work.
The stereo is on and that's fine, I said they could.

Have used then for over a year now, they are amazing!

Shadow said...

Kristel > I might consider it.