Tuesday, August 21, 2007

Interner och deras arbetsuppgifter

I april och maj anställde vi runt 100 nya applikanter. De är alla nyutexaminerade och kommer direkt från sina respektive universitet, utan någon erfarenhet inom arbetslivet.
Efter fyra månader har de fått sin in-house training och blir placerade som interner i företagets olika divisioner. Jag brukar normalt tacka nej till interner, men i år prackade de på mig två stycken. Två tjejer. De ska göra on-the-job training hos mig i 6 månader.
Jag förklarade för ledningen att jag endast kan erbjuda dem clerical jobs. -"No problem" blev svaret.
Så från och med i nästa vecka har jag alltså tre sekreterare. Vete sjutton vad jag ska hitta på för dem att syssla med?!
Några arbetsuppgifter som kan tänkas vara lärorika är:
-Kasta pingvin.
-Sortera gem.
-Se hur många papper shreddern klarar av på samma gång.
-Memorera utkörningsmenyer och logga in telefonnumren i speed-dial.
Några andra förslag?

Det kommer att bli pressande att ha så många sysslolösa människor omkring mig, men förhoppningsvis slipper jag knyta skorna själv.

10 comments:

Sofia Quant said...

Hämta ginger ale till dig? ^^

Shadow said...

Man får faktiskt inte använda sekreteraren för privata tjänster, enbart jobbrelaterade tjänster.
Om hon gör det på eget initiativ är det däremot okej.
Jag tror faktiskt att jag hämtar kaffe oftare till henne än vad hon hämtar Ginger Ale till mig...

Å said...

Enkelt! Gör din nuvarande sekreterare till chef över dem. På så sätt blir hon befordrad (dvs du kan med gott samvete höja lönen ytterligare en gång) och du slipper problemet med att hitta sysselsättning åt dem!

Shadow said...

Men hon ville inte heller ha hit några interner.

beerbelly said...

Hehe kul. Påminner om den gamla hassan sketchen med praoelever. Någon som minns?
De flyger in en prao från Luleå för att alla redan var bokade i sthlm. De var extremt nöjda han hade ringt långdistans för dyra pengar och satt tuggummi i faxen. Det var bara första veckan så de väntade med spänning på vad han skulle prestera andra veckan.
Jag kanske minns fel men kul var det både din text och sketchen :).

Shadow said...

Tyvärr känner jag inte till Hassan så väl. Jag lämnade Sverige före hans tid.

danne said...

Fan, shadow, nu blir jag avis. jag har ju frågat flera gånger om du inte behöver en till anställd på kontoret och nu har du anställt två tjejer utan att ens fråga mig om jag är duktig på gemsortering. Min favis är btw att göra gemhalsband. Säg till om du tröttnar på tjejerna. :-)

Nini said...

Ok här kommer lite random uppgifter:
* Göra studsbollar av gummisnoddar
* Sortera alla papper i pappersåtervinningen så dom ligger åt samma håll
* Räkna antalet inkommande & utgående telefonsamtal per dag (för att få en uppfattning om arbetsmängden)
* Göra samma med alla mail
* Göra en lista över alla som skickar spammail, ge listan till IT å få adresserna spärrade. Dom måste GÅ med listan till IT, den får inte mailas.
* Turas om att massera din sekreterares axlar
* Leta reda på billigaste floristen i stan för framtida (privata) bruk.

Behöver du fler uppgifter?

Shadow said...

Danne > Hehe, lovar!

Nini > Jag utgår ifrån att du själv har erfarenhet av alla dessa sysslor?
Stort tack!

Nini said...

Nära på, jag har aldrig masserat axlar men resten har jag åtminstone funderat på för att få tiden att gå.
Jag har jobbat som receptionist/växelhäxa där min kapacitet utnyttjades till kanske 10%. T.om när jag bad om att få mer uppgifter hade jag för mkt dötid på jobbet.

Varför tror du att jag började blogga? :)