Tuesday, August 07, 2007

Samurajsvärd

Var på en internationell hushållsmässa nyligen. Jag fullkomligt älskar dessa mässor. För en prylgalen person som mig, så är det som att komma till paradiset. Min svaghet för hacka-lök-maskiner, elektriska pepparkvarnar och vakumpackare syns tydligt i vårt hem.
Denna gång fastnade jag i en hörna som sålde hushållsknivar. Vilket sortiment alltså! All världens knivar fanns representerade på monterns väggar. Knivar för olika ändåmål, i oändligt många modeller. De allra vackraste knivarna var dock de japanska. Vanliga köksknivar som slipats och härdats enligt samma princip och process som samurajsvärd.
Mina ögon föll på en skönhet som låg i en glasmonter. Det var kärlek vid första ögonkastet. En 45 cm lång fiskkniv med ett simpelt träskaft i cederträ. Eggen var mattpolerad och tre vackra tecken prydde delen närmast handtaget.
Varsamt lyftes den ur glasmontern och placerades i mina händer. Den var lagom tung och hade en alldeles underbar balans. Kniven kändes som en förlängning av min egen arm. Jag fick höra en lång presentation om hur kniven hade tillverkats av japanska hantverkare som var femte generationen i rakt nedstigande led från de hantverkare som tillverkade de gamla samurajsvärden. Smedjan låg någonstans bland bergen i mellersta Japan och hade anor från 1600-talet. Både skaft och knivblad var tillverkade ur noggrant utvalt material och försäljaren försäkrade mig om att hantverket som jag höll i min hand var "one of a kind". Det fanns inte en likadan kniv i hela världen.
Det vara bara att slå till. Jag betalade och fick kniven inslagen i en trälåda med vackra tecken på locket.
När jag kommer hem, så öppnar jag locket och hittar en liten broschyr. På första sidan står det, “Our knives are made from the finest Swedish steel, combined with true Japanese craftsmanship”.
-WTF!!!

4 comments:

Nini said...

Bwahahahahah!!!
Kan det vara så att Sverige anses exotiskt i Manictown? Exotiskt = Säljer?

Alley Cat said...

Hihihihihihi!!!
Swedish steel i kombination med Japanese craftmanship, kan väl inte bli annat än succé, eller?!?

Lo said...

hehe, sounds like you.

Shadow said...

Nini > Nej inte exotiskt, men vårt stål anses vara bland de bästa i världen.

Alley Cat > Jag kände mig dock lurad.

Lo > ;)