Monday, August 27, 2007

Sekreteraren till räddning

Det är varmt, det är fuktigt och kläderna klibbar sig fast på kroppen.
Värmen från asfalten tränger igenom mina skor och bränner mina fotsulor. Solglasögonen envisas med att kana ned på min svettiga näsa och pressvecken i byxorna är ett minne blott.
Jag slinker ner i tunnelbanan där de har luftkonditionering, men det är en klen tröst denna sensommardag. Alltför många människor gör att jag får klaustrofobiska känslor och på tåget hamnar jag med ryggen mot en annan persons rygg. Vi står som två strykjärn mot varandra. Det blir olidligt varmt.
Samtidigt är jag glad för att kroppsodörer är ovanligt här. Folk svettas, men man känner aldrig samma fräna svettlukt som man så ofta kan göra hemma. Om min näsa skulle fånga någon misstänkt doft, så kommer den med största förmodan från mig själv. Eftersom problem med svettlukt inte verkar finnas här, så är marknaden för deodoranter ganska liten, med dåligt utbud. Således importerar jag själv mina supereffektiva deos från Sverige. Idag vet jag att jag är väl inoljad under armarna och känner mig inte orolig.
Efter att ha åkt tvärs över staden med tunnelbanan, släpar jag mig, totalt utmattat, in på mitt kontor.
Sekreteraren kommer in med ett glas isvatten och undrar om jag har bytt frisyr?
En snabb titt i spegeln avslöjar precis det jag var rädd för. Jag har en bad hair day. I detta fuktiga klimat lyckas ingen hårgelé hålla håret i schack. Extra hard hårgelé blir som brylkräm och i stället tynger skiten ner min lugg så jag ser ut som en nytvättad sjuåring.
Jag förklarar mitt dilemma för min sekreterare. Hon lyssnar noggrant på mig och nickar medgivande när det behövs. Hon är mer närvarande och intresserad än hon någonsin varit när vi diskuterar jobb. Men när det handlar om makeup, så har hennes full attention.
Hon nickar medgivande igen och med ett "wait a minute!", så försvinner hon ut genom min dörr. Någon minut senare så är hon tillbaka igen med en stor bautasprayburk i näven. -"This works wonders!", säger hon och rullar fram en stol framför mig och sätter sig. Med en hårborste i ena handen och bautasprayburken i den andra skrider hon till verk.
Några minuter senare är hon nöjd och avslutar med ett -"there you go!"
Jag känner trevande på min lugg och DAMN!, this shit is good! Håret känns som det gjorde när jag gick hemifrån i morse, fast med garanti att klara fuktigt väder.
-"...even if it rains!", förklarar min sekreterare. -"You can keep it".
-"You're damn right I will! Actually, buy me some more!", svarar jag.
Hårspray is the shit!
I kväll har jag middag med några klienter, men jag tror jag undviker att tala om för dem att jag går omkring och bär på en djävligt stor burk hårspray i min portfölj.
Mina dåliga-hår-dagar är över!

9 comments:

beerbelly said...

Hehe låter som det finns risk för spontan självantändning i håret.

Nini said...

Hahahaha att du inte frågat henne tidigare är en stor chock!! Har du inte insett att hon kan lösa ALLA dina problem?? :)

Cliff Hanger said...

Undrar varför de inte luktar lika mycket i din stad som hos oss. Kan det bero på matvanorna? Eller duschvanorna?

Den där hårsprayen verkar fantastisk. Men jag undrar hur miljövänlig den är...

Lo said...

när jag var i kina blev jag så förvånad över att ingen luktade svett trots 37 grader och gassande sol!

Anette said...

Här kan jag garantera att om du står på tåget eller i metron så stinker det svett som är minst 3 veckor gammal, fördelen är att man känner sig väldigt fräsch själv. Hårspray kan göra under, och jag garanterar att du kommer att fortsätta andvända det, om en klient krånglar kan du ju alltid säga att du har en bonus som ger garanti på hållbar frisyr hela dagen i vått och torrt!

stina said...

Sensommar i Korea mitt under regnsäsongen...ja där ser man:

Jag slinker ner i tunnelbanan där de har luftkonditionering, men det är en klen tröst denna sensommardag.

Shadow said...

Beerbelly > Ska vara försiktig med stearinljusen.

Nini > Hon borde faktiskt leda detta företaget.

Cliff > Kan vara matvanorna, eller helt enkelt biologiska skillnader.

Lo > Ja, det är sant att de också är ganska luktfria.

Anette > Nja, jag tror jag går tillbaka till hårgelén när det blir lite mindre fuktigt.

Stina > Vad de har för väder just nu i Korea har jag ingen aning om faktiskt. Men regnsäsongen slutar väl i mitten av augusti har jag för mig? Här är det sensommar, men det är lik förbannat lika varmt som det var i juli.

Kristel said...

LOL!
I had a friend, who when she was working in HK about 15 years ago, used a hairspray that took the wallpaper off her bathroom wall.
Must be what you were using...
Maybe she has some other make-up tips she wants to share??

Shadow said...

I'll ask her!