Saturday, August 11, 2007

Siesta


Efter ett långt möte blir jag till slut befriad ur konferensrummets klor.
Vi har diskuterat i tre timmar, inte lyckats enas om någonting och jag har missat mitt flyg. Efter att till slut ha fått en ny biljett bokad för en senare flight, promenerar jag ut i stadens labyrint av gränder och lutande fasader.
Gågatorna är fyllda med turister och runt den stora piazzan är det full kommers på alla uteserveringar där mat och dryck säljs till ockerpriser. Vid vissa ställen står tyskar, engelsmän och japaner sida vid sida och köar. Inget för mig, tänker jag, och väljer att hålla mig till de mer pittoreska bakgatorna i stället.
Långt bort ifrån den stora piazzan hittar jag en liten uteservering som ligger skymd under en stor markis. Röda pinnstolar ser ut att vara placerade på måfå mellan de rutiga bordsdukarna. En äldre herre med käpp sitter och slumrar vid ett av borden, med en avslagen öl framför sig. Han snarkar högt och mumlar i sömnen.
Alla de andra borden verkar vara lediga, men jag tänker att det nog är bäst att fråga innan man sätter sig. Ingen personal syns till.
Jag går in i lokalen och ropar "Excuse me".
En kypare sticker ut huvudet ur köket och jag frågar honom om det är okej att sätta sig var som helst på terrassen?
-"Yes, of course", svarar han glatt och slår ut med armarna.
Jag väljer ett bord i närheten av ingången och sätter mig. En kall öl och lite skinka vore inte dumt!
Jag vecklar ut min karta på bordet och försöker lokalisera mig medan jag väntar på att bli betjänad.
En kvart senare har fortfarande ingen kommit för att ta min beställning.
Ingenting förvånar mig i detta land, så jag reser mig och knallar in i lokalen igen. Ännu en gång ropar jag "excuse me" och samma kypare tittar ut ur köket.
-"I would like to order", säger jag till honom.
-"No, no, no, no... Not possible!", svarar han och skakar på huvudet.
-"Ehhh, why not?", undrar jag.
-"Siesta!", svarar han kort, som om det vore världens mest självklara sak.
-"But you told me it was okay to sit on the terrace", säger jag trevande.
-"Yes, sitting okay, but can not order until 4 o'clock", svarar han. Klockan var halv tre.
Som sagt, ingenting förvånar mig här. Jag tar mitt pick och pack och söker mig till det stora torget igen, där de inte har siesta.

3 comments:

Lo said...

hm.. Italien?

Shadow said...

USA, Italien, Tjeckien och sist mitt efterläntade Bali.

Lo said...

vilken rutt! Hoppas du får en superskön balivistelse :)