Sunday, August 12, 2007

Sista anhalten innan semestern

Skjortorna hängde, som lovat, i en påse på mitt dörrhandtag i morse. Jag tog påsen och en Herald Tribune som låg utanför dörren och tog hissen ner till receptionen.
Där var allt redan klart för min utcheckning. Det var bara att skriva under och hoppa in i den väntande bilen som skulle ta mig till flygplatsen.
Klockan var knappt 6 och chauffören såg inte glad ut över att vara tvungen att hasa sig upp ur sin säng denna tidiga söndagsmorgon.
"-Lugn, du hinner även till kyrkan" tänkte jag medan jag slog upp min morgontidning.
En knapp halvtimme senare var vi framme. Jag blir avsläppt och ger chauffören lite dricks. Plötsligt blev den trumpne chauffören mycket gladare. Egentligen borde man nog ge dricks innan man blir betjänad för att kunna försäkra sig om bra service.
Jag tar mina väskor och går mot incheckningen. Tjeckiskt flygbolag. Några halvsovande damer sitter vid disken och de blir på dåligt humör när jag talar om att jag har en väska som behöver checkas in. De undrar om jag inte kan ta den som handbagage, men jag förklarar att jag har rest runt halva jorden och att mitt bagage knappast kan klassas som handbagage. Det må vara en kort resa, men jag har rest långt för att komma hit.
Jag förundras över hur otrevliga de är trots att man är i business class.
När jag senare stiger på planet, så förstår jag varför. Sätena är exakt samma som i turistklassen. Det är bara en gardin och en välkomst-champagne som skiljer oss åt. Servicen var rent ut sagt bedrövlig och hade starka öststatsvibbar.

Nu är jag i alla fall framme. Jag har haft en helt ledig till att utforska Prag – en av mina favoritstäder i Europa. Mitt endaste möte är imorgon.
Klientens sekreterare hämtade upp mig på flygplatsen och tillsammans med henne har jag varit på lite sightseeing och dessutom sänkt några öl.
Sitter nu på hotellet och väntar på att hon ska hämta upp mig igen för middagen, som hon har lovat ska vara mycket romantisk... Hon beställer alltid öring från menyn, och jag kan satsa tusen spänn på att hon kommer att göra det ikväll igen.
Bäst att vara försiktig med alkoholen ikväll. Man vet aldrig vad hon har för baktankar. Försöka lura in mig i någon shady business-deal, eller kanske någonting helt annat...
Måste bestämma mig för vilken approach och stil jag ska köra med ikväll... -Jag tror jag kör med “iskall gentleman”. Alltid ett säkert kort när man umgås med damer som spelar på sin kvinnlighet och som man inte riktigt kan lita på!


Ibland har jag faktiskt tid för sightseeing också.

4 comments:

Maria, Barcelona said...

Vad har du runt halsen?

danne said...

Vem är kvinnan? Och varför har hon på sig en så konstig vit hatt?

Lo said...

haha, men jag ser ju att du spanar på sekreteraren inte på omgivningen! :)

Nini said...

Vit hatt? Det är ju parasollen i bakgrunden ju!