Friday, August 03, 2007

Spökhistorier, rysningar och gåshud

I denna del av världen anses sommaren börja först i augusti och det verkar som om situationen är densamma även hemma i Sverige. Jag lider med er stackare som tog ut er semester tidigt i år.
Själv delar jag upp semestern och fördelar den över några veckor i augusti, september och oktober.
Sommaren är inte njutbar här, så september och oktober är att föredra om man ämnar hålla sig inom landets gränser.
Idag är det runt 36 grader i skuggan, fuktigt och allmänt djävligt. 36 grader kan vara skönt på playan, men inte i en storstad. Och särskilt inte när man är klädd i kostym och slips.
Förutom att köra A/Cn för fulla muggar, så finns det ett annat välprövat knep för att uthärda värmen, -nämligen att berätta spökhistorier. Sedan gamla tider har invånarna berättat spökhistorier under de varma sommarmånaderna och det är ingen tillfällighet att de flesta skräckfilmer också släpps under just sommaren. För att (mentalt) kyla kroppen, finns det inget bättre en gåshud och iskalla rysningar.
Så trots de 36 grader, som jag kämpade mig igenom för att komma till jobbet i morse, så blev jag snabbt avkyld när jag hörde att en stor klient hade gått botten upp. Jag fick gåshud och kalla rysningar över hela kroppen. Andningsproblem och kallsvett följde, för att sedan avlösas av tom blick och uppgivenhet.
Det visade sig dock att det var falskt alarm. Klienten hade bara blivit uppköpt av ett annat multinationellt företag. Efter första chocken i morse, så sitter vi nu och skålar i champagne i konferensrummet. Uppköpet för nämligen bara med sig positiva följder för oss. Nu är jag varm som f-n igen och funderar på att hyra en riktig skräckrulle i kväll. Någon film som verkligen ger mig rysningar och gåshud.
Sitter och funderar på om jag ska titta på Karate Kid, Road House – med Patrick Swayze, eller Vanilla Sky – med Tom Cruise.
Andra riktiga rysarfilmer är Shanghai Surprise (Madonna) och Catwoman (Halle Berry).
Om jag inte orkar gå till uthyrningsbutiken, så har jag även en kopia av Göta Kanal 2 i hemmet.

7 comments:

Ms.Take said...

Den har jag inte sett, men har HÖRT skall duga fint till att få kalla kårar och rysningar av obehag.

The Pale Green Woman said...

Göta kanal 2??? Jag får rysningar av bara tanken!!

Shadow said...

Ms.Take & Pale Green > Jag litar på er!

Å said...

Jag har sett den, på bio till och med, mamma bjöd. Jag somnade efter 15 minuter. Kommer inte ihåg om jag frös, men ändå.

Jisses Amalia said...

Ha ha jorå den duger fint. Har man halv taskig humor så får man sig ett skratt då och då iallafall... min 4-åriga son lyckade snappa upp "skit pårej" frasen...DET är inte lika kul =)

Shadow said...

Å > Låter lovande!

Jisses Amalia > ...jag har halvtaskig humor...

Nini said...

Isf kan jag rekommendera Kopps med en flaska bubbel i kroppen. DÅ var den faktiskt ganska rolig. Kommer inte ihåg nåt av filmen nu, men jag skrattade så jag grät då :)

Kan kanske haft med bubbelhalten i Ninikroppen att göra...