Monday, August 20, 2007

Tillbaka i storstaden igen.

Semester är skönt även om det bara är korta perioder. I stället för att ta långa semestrar, brukar jag ta flera kortare i stället. Förutom när jag åker hem till Sverige, för då brukar det bli några veckor i stöten. Senaste resan till Sverige varade dock bara i 22 timmar.

Det är nu dags att ta tag i kalabaliken som orsakades av valutastormen förra veckan. Valutakurserna går upp och ner som en rullgardin just nu.
Men det visar sig att mitt team lyckades segla igenom förra veckan ganska smidigt faktiskt. Inga större problem och inga större förluster gjorda. Skönt att ha kompetenta människor omkring sig som man kan lita på tar båten i hamn, trots att det blåser styv kuling.
Min sekreterare var lite tjurig i morse, för hon tyckte att jag lyckades tajma min semester så djäklans dåligt, men hon blev snabbt på bättre humör när jag sträckte fram en present från Bali till henne. Gucci har absolut ingenting med Bali att göra, men det verkar som om semesterorter över lag förknippas med märkesvaror nuförtiden.

Vi hade en jätteskön semester. Vi surfade och seglade om vartannat. Lite dykning hann vi även med.
Vi hyrde en stor bungalow i ett av de finare hotellen. Uppassning dygnet runt och privat bil med tillhörande chaufför. Privat trädgård och pool ingick också.
Eftersom poolen var utom insyn, så hoppade vi i helt nakna på morgonen.
Plötsligt märker vi att det står det två unga flickor med handdukar i famnen och väntar på oss i skuggorna. Med armarna på poolkanten bad jag dem att lämna handdukarna på närmsta bord och sedan avlägsna sig. Det där med uppassning dygnet runt kanske inte var en sådan bra idé. Vi fick kalla in vår chambermaid och sätta vissa regler.
Hon förklarade att de är vana vid sådant, men godtog givetvis vår önskan om privacy. Vi fick en liten remote control av henne. Efter det kom bara personalen när vi tryckte på knappen. Väldigt praktiskt och smidigt! Ena knappen för chambermaid och den andra knappen för chauffören.
Det var riktigt lyxigt. Vi kunde ligga och slappa på terrassen framför havet och när vi tryckte på knappen så kom en liten dam småspringande.
-"Can you please prepare dinner on the patio?"
-"Yes sir!", och en kvart senare var allt färdigdukat och klart.
Ett tryck på den andra knappen och 5 minuter senare stod bilen och väntade utanför.
Men det finns risk att man vänjer sig denna lyx, så 6 dagar var nog alldeles lagom.
Vår hemhjälp har blivit lite lomhörd på sistone, så det kanske ändå vore en bra idé att införa även i hemmet.
Hon hör inte när jag ropar på henne längre. Eller så ignorerar hon mig bara...
Dessutom så hade hon tagit fel dag för vår återkomst. När vi kom hem så hängde det lakan över hela vardagsrummet.
Hon hade spänt upp dem med klädnypor från varenda nypvänlig plats hon kunnat hitta. Det såg ut som ett arabiskt harem med alla lakan hängandes ovanifrån.
-"What is all this?", frågade jag vår hemhjälp när jag såg förvandlingen av vårt vardagsrum.
-"Sorry, sorry, I thought you were coming back tomorrow".
-"No, it actually looks nice", svarade jag, "just like in Arabian Nights".
-"No-no, the drying machine is broken", svarade hon. "I told you so on the phone".
Just det, så var det ju! Jag kastades tillbaka till vardagen igen. På soffbordet låg det broschyrer med olika sorters torktumlare.
Hon hade ringat in en modell som hon tydligen var intresserad av. Jag förklarade för henne att jag skulle ringa tillverkaren först, för att se om vi kunde få den gamla reparerad.
-"Probably impossible", säger hemhjälpen då, "It's German!"

7 comments:

Nini said...

Åh det är SÅ man ska göra? Ta flera kortare semestrar? Jag sitter här på kontoret och känner mig lite chockad över att vara tillbaks. Ingen trevlig känsla alls...

Å said...

Jag upprepar. Inte avundsjuk, inte alls...

Kristina af Knusselbo said...

Åh, varför är inte JAG din sekreterare? Det låter som en dröm att jobba åt dig. Jag är jätteduktig på att skriva brev, projektadministration, bokföring - you name it!
Inte fan får jag några Gucci-grejer av min chef inte! *hrmpfh*

Kristel said...

German, I knew it!
Used to be married to one...

Thanks for the link to the hotel.
Stayed at the Viceroy in Bali a couple of years ago, fantastic!

Shadow said...

Nini > Visst! Jag ser redan fram emot min nästa semester i oktober!

Å > Du har inget att vara avundsjuk över, som precis har köpt dig en ny lya mitt i Stockholm.

Kristina > Dålig chef du har! Anställ en ny som vet att vägen till en kvinnas hjärta är via märkesprylar.

Kristel > Haha, once broken there is no way to fix it!
Viceroy seems like a nice place, but I get the feeling it’s away from the ocean?

Nini said...

Hmmm... Oktober... det är långt till oktober. Lagom långt för att jag ska behöva en semester då...

Appropå Å's lya, det är väl fine and dandy med en lght men det är ju fan inte bättre väder här bara för att man psis köpt en lägenhet! Finns fortfarande ingen vit sandstrand med svajjande palmer :(

Kristel said...

Yes, the Viceroy is up in the mountains.

Spent my honeymoon there two years ago, with my new husband. Fantastic!!
As close to heaven as I'll ever get..


Will probably try the Oberoi this fall or maybe the Melia..
We tend to be last minute people.