Tuesday, September 25, 2007

American Express

Jag har ett sådant där platina-kort från American Express.
Jag använder det inte så ofta eftersom jag har några andra kort med bättre villkor. Platina-kortet prackade de på mig genom en VIP-invitation som jag inte kunde stå emot. AMEX förklarade då att det i praktiken inte fanns någon övre gräns för hur mycket jag kunde använda kortet.
Mitt vanliga Diners-kort, som jag brukar använda, började krångla i magnetremsan för några månader sedan. Av ren lathet har jag inte fått kortet utbytt och i stället använt mitt AMEX-kort.
Idag ringde de från AMEX och undrade om jag hade förlorat mitt kort. -"Nejdå, det ligger här i plånboken", svarade jag. Då säger de att jag har använt mitt kort för mycket de senaste två månaderna och att de därför kommer att stoppa kortet fram tills nästa betalningsdatum, vilket är den 10 oktober. -Vad fan är det för djävla skitsnack?, frågar jag. Det var ju de som ville att jag skulle använda deras kort och nu stoppar de mig för att jag använder det!!!
Killen förklarar att jag har gått utanför mina kartlagda användningsrutiner och att deras datorprogram därför har satt ett varningstecken på mitt användande. Han förklarar vidare att spärren genast kan tas bort om jag betalar in åtminstone hälften direkt.
Jag har inga tidigare betalningsanmärkningar, så jag förstår inte varför de helt plötsligt beter sig på detta viset. Jag vet att jag har använt kortet under mina resor och betalat både flygbiljetter och hotell med det. Lite annat också. Jag frågade honom hur mycket min nota låg på idag? Han gav mig en siffra som låg ungefär 20.000 dollar över min egen beräkning. -Shit! Jag har aldrig varit bra på huvudräkning, men så mycket har jag väl ändå inte använt kortet! På en enda månad! -Eller? I vilket fall som helst, så borde inte 20.000 dollar vara några problem för ett platina-kort.
Tillsammans går vi igenom varenda flygbolag, hotell och restaurang. Allt stämde. Jag har redan redovisat alla kvitton för företaget och pengarna är insatta på mitt konto, så jag lovar att betala in hälften direkt. Jag är dock lite nyfiken på anledningen till datorns varningssignal och frågar honom om det.
Efter 5 minuter är han tillbaka på luren och förklarar att det rör sig om mitt bruk under de 5 senaste dagarna. -A-ha! Kortet har hittills alltid använts utomlands och aldrig i Manictown. Plötsligt ser datorn att kortet används på skumma ställen i Manictown som inte är värdiga en person med platina-kort. Hehe, det tyckte jag var ganska roligt.
Men jag är ändå förbannad över deras skit-service. Stänga av ett platina-kort! Idioter!
Det enda lyckliga med detta var att killen kunde informera namnet på en störtskön bar som polaren och jag var på, men som vi båda hade glömt både namn och plats för.
Tack AMEX, men ta er i dalen! Nästa gång kan ni dra kortet mellan era egna skinkor! Så fort den senaste räkningen är betald i oktober, så säger jag upp kortet.
Fattas bara att Diners också stoppar mitt kort nu för att jag har gått utanför mitt kartlagda användningsmönster, -"Sorry sir, but we blocked your card because you haven't used it for a while, and it differs from your normal usage-pattern...".

6 comments:

beerbelly said...

Hört talas om de där säkerhetssystemen. Borde ju låst upp det direkt när du säger att det är ok dock. Hehe ovärdiga ställen är bäst.

Nini said...

Tsss sickna jefla idioter. Man kan ju tycka att dom borde vara glada över att du använder det för en ggn skull?

Ms.Take said...

ROFLMAO!
Jag har också det där, bra att veta att jag inte bör använda det på alla de skumma ställen jag frekventerar :)

Eller vänta - då skulle ju JAG frångå mina normala beteendemönster...

LOL igen!

Sofia Quant said...

haha, herregud! låter krångligt det där..men jag antar att det har sina fina fördeler med dom där korten också :)

Shadow said...

Beerbelly > De förtjänar inte mig!

Nini > Precis min åsikt. Tydligen så måste man bygga upp sitt förtroende hos dem successivt. Om man går från noll till runt 35 tusen dollar på en månad, så tror de att korthållaren går loss som fan innan den personliga konkursen.

Ms.Take > Hoppas kunna ta del av dessa skumma ställen nästa gång jag är hemma.

Sofia > Fördelarna är för få för att kunna försvaras med en medlemsavgift på 900 dollar om året.

Ms.Take said...

Självklart, bara hojta ;)