Tuesday, September 11, 2007

En gammal vän

Jag är på väg mot nästa destination. Ett enda möte bara. Urbota idiotiskt att hålla på att flänga runt så här bara för att möta människor och diskutera något som lika gärna hade kunnat göras via en nätkonferens. Men mina chefer ville att jag skulle åka och klienten önskade också my physical presence, så det var bara att åka.
Mitt färdmedel för dagen är en code share med Thai Airways.
Jag kliver på planet i Singapore då en flygvärdinna sliter tag i mig bakifrån, -“Shad~~~ow! Long time no see!”
Det var Pui, en flygvärdinna som var stationerad på en annan rutt tidigare, och som jag ofta åkte med. När hon och hennes arbetskamrater hade övernattning i Manictown, så brukade jag samla ihop ett gäng killar och sedan gick vi ut hela gänget och åt middag tillsammans. Vi hade många vilda fester med dessa flygvärdinnor och de var enkla att ha och göra med. Pui var alltid väldigt framfusig av sig och gjorde inga försök till att dölja sina planer på att förse sig med en västerländsk man, med tillhörande hus utanför Thailands gränser. Hon förförde mina polare verbalt, men ingen av dem nappade.
Några timmar in i flighten kommer hon och sätter sig bredvid mig. Hon frågar mig om jag bor i Singapore nu? -"No, still in Manictown", svarar jag.
Hon är ledsen över att hon inte längre flyger till Manictown och hon saknar våra vilda fester som varade långt in på småtimmarna. Hon hade hoppats på att jag numera var bosatt i Singapore.
-“Actually, I’ll be in Bangkok end of the month together with a colleague”, informerade jag henne och hon sken upp som en sol. Hon började genast smida middagsplaner med tillhörande karaoke efteråt. -"Your friend is married?", frågar hon trevande.
-"No, he's single", svarar jag utan att nämna att han också är gay. -"Good!", svarar hon, vilket jag tolkar som att hon fortfarande inte har hittat sin drömprins.
-"How is Mrs.Shadow?", frågar hon mig plötsligt.
-"Just fine!", svarar jag.
-"Too bad!", säger hon då. "I always hoped you two would divorce".
-"Thanks"...

Inflygningen till vår destination påbörjas och hon måste återgå till sitt arbete. Men innan hon går, så frågar hon mig när mitt anslutningsflyg avgår?
Jag förklarar att jag har ett möte i staden och därför stannar en natt.
Hon nickar och går iväg mot pentryt.

Inflygning med påföljande landning sker utan problem. Planet är i tid och vädret acceptabelt. Om jag verkligen anstränger mig, så kanske jag kan urskilja en sol genom avgasångorna, som ligger som en kupa över staden. Jag vet att jag kommer att snyta svart snor inom någon timme eller så.
Jag är på väg genom transithallen när plötsligt en arm krokar tag i min arm bakifrån. Det var Pui igen, med hela sin trupp flygvärdinnor i följe.
-"Gotcha!", säger hon och ser finurlig ut. "Surprise! We have a stopover tonight".
-"Great!", svarar jag. "I'll make a dinner reservation for two at the Mandarin".
-"Actually, make it for seven persons", säger hon. Hennes kollegor vinkar åt mig i bakgrunden. Jag vinkar tillbaka och gör en snabb överslagsräkning. -Korkat att välja Mandarin!

9 comments:

Å said...

Jag tror inte du tycker så illa om uppmärksamheten om du ska vara ärlig, eller hur min käre Shadow ;)

beerbelly said...

Ok nu blev jag lite avundsjuk...
Jag vill också äta på mandarin ;)

Shadow said...

Å > Hehe, nej, men hade jag vetat att alla skulle med, så hade jag valt ett billigare ställe.

Beerbelly > Du får gärna betala notan också, Tack!

beerbelly said...

Om du flyger mig dit så tar jag notan :).

Lo said...

hm...ditt företag tänker inte å mycket på miljön eller? med tanke på alla dina flygresor menar jag.
vilda fester med flygvärdinnor... det låter det...

Sofia Quant said...

haha..svart snor! för att byta samtalsämne helt från resten av kommentarerna.. jag vet vad du pratar om, upptäckte detta fenomen under min London resa, förstod inte riktigt vad det var första gången..sen klickade det.. =) rent vi måste ha det i göteborg efter allt..

Kristel said...

Mrs Shadow must be a tolerant woman..

Shadow said...

Lo > Det beror lite på det geografiska läget också. Infrastrukturen är dålig och tågnätet är inte utbyggt så som i Europa. Desstuom är det mycket hav mellan städerna, så ända möjligheten är att flyga. Båt är inget alternativ heller.

Sofia > Kul att vi kan dela våra erfarenheter av svart snor.

Kristel > She’s an understanding woman as well.

Nini said...

Det säger ganska mkt om dig som person när du kan underhålla 7 kvinnor Shadow ;)