Wednesday, September 12, 2007

Ett leende för mycket

Det blev en riktigt trevlig middag med flygvärdinnorna.
Med risk för att jag skulle känna mig ensam bland alla kvinnor, så bjöd vi även in deras head purser, en kille på runt 40 som var gay ända ut i fingertopparna. Förutom en utomordentligt trevlig kväll, så fick jag dessutom förmånen att betala notan på 1200 dollar, men jag intalar mig själv att goda minnen inte kan värderas i pengar.
Vi skildes åt utanför restaurangen och jag tog en taxi tillbaka till mitt hotell.
20 minuter senare var jag framme och gud måste ha tittat ned mellan molnen, för både jag och chauffören var vid liv. Förutom att chauffören körde som en galning, så saknade bilen dessutom stötdämpare, och hjulen kändes som om de vore fyrkantiga.
Med blåmärken på skinkorna och platt skalle, steg jag ur bilen och slank direkt in i hotellbaren för att lugna mina nerver.
Jag beställde min vanliga Johnny Walker Black&Soda och några minuter senare får jag den placerad framför mig. Jag tar en smutt och känner direkt att det inte är Johnny Walker Black.
Jag kallar på bartendern och påpekar hans misstag, -"Excuse me but this is Mekhong, and not JWB".
-"No, this is Johnny Black", säger han och visar upp flaskan, precis som om det skulle bevisa någonting. Jag blir så trött på denna u-landsmentalitet. Hur dum tror han att jag är egentligen? Jag har varit med om samma sak flera gånger tidigare då de använder en annan, billigare whisky när man beställer mixade whiskydrinkar. De fyller upp en Chivas-flaska eller JWB-flaska med någon lokal whisky. Bara för att de själva inte känner smakskillnaden, så betyder det inte att deras kunder är lika dumma.
Jag ber om att få en Johnny Walker Black on the rocks i stället och mycket riktigt – bartendern sträcker sig efter en annan JWB-flaska som innehåller den riktiga varan.
Jag ler mot honom och säger, -"You took a different bottle now".
Han förstår att han är avslöjad och ler tillbaka. Vi vet båda vem som har rätt och vem som har gjort bort sig, men vi bara fortsätter att le mot varandra. Det är så de flesta konflikter löses i denna delen av världen.
Han ställer glaset framför mig och river sedan notan för min tidigare drink. Jag fortsätter att le. Han ler tillbaka och säger, -"This one is on the house".
-"I didn't expect anything else", säger jag och fortsätter att le mot honom.

Jag dricker ur och lämnar några dollar i dricks på bardisken. –Idiotiskt, kan tyckas, men det är så det fungerar som smidigast. Ingen har förlorat ansiktet, hotelledningen har inte blivit inblandad och jag har fått min whisky till ett billigare pris än normalt.
Både bartendern och jag vet att det hela kunde ha eskalerat till en mycket mer obekväm situation, men vi löste det på det enda sättet de kan – genom att bara le mot varandra. Tänk om all världens konflikter kunde lösas på detta viset!
Jag skrattar för mig själv i hissen upp till mitt rum, -alla dessa falska leenden överallt, men de fungerar och smittar av sig. I ett annat land hade jag säkerligen kallat in hotelledningen och ställt till med ett djävlans liv.

Jag sträcker ut min trötta kropp på sängens överkast och slår på TVn. En översminkad kvinna ropar ut nyheter på CNN och på nattduksbordet bredvid mig ligger koranen. Jag somnar med kläderna på.

I morse checkade jag ut tidigt. En förbeställd bil med tillhörande chaufför stod utanför och väntade.
En bellboy tar hand om mitt bagage och en annan håller upp bildörren.
Jag sätter mig tillrätta, viker ihop min kavaj och lägger den på sätet bredvid mig. När bilen rullar ut, så slänger jag ett öga mot entrén där en man står och bugar. När har rätar på sig, så ser jag att det är bartendern. Han ler fortfarande mot mig.

5 comments:

Nini said...

Hmmm... har hört rykten om liknande alkoholmissbruk i Sverige...

beerbelly said...

Bra inlägg. Skön inställning med :) nu är det slutsnackat nu bara ler vi och ser vad som händer.

The Pale Green Woman said...

Något helt annat, hittade den här och tänkte på Shadow, slipsmannen som reser:

http://pid.se/se/personliga_accessoarer/manligt/giorgio_tie_case__1399.html

linda m said...

Business guru, bra smaklökar har du :-) inte lätt att lura dig inte..
..och vilket supersnyggt slipsfoderaltips här ovan..

Shadow said...

Nini > Skulle inte förvåna mig faktiskt. Kanske enklare med vodka dock.

Beerbelly > Man kommer lång väg med ett leende.

Pale Green > Tusen tack! Jag har faktiskt länge sökt efter lämpligt fodral, utan resultat. De flesta är ju platta och tanken om att rulla slipsarna slog mig aldrig, även om jag förvarar dem så i hemmet. Jag hittade dem även på en inhemsk sida och beställde nyss 6 stycken. Tack igen!

Linda M > I've had my share of Johnny Black..., så att säga.
Jag beställde ovan fodral direkt faktiskt.