Tuesday, September 11, 2007

Hotellbar

Hotellbarer skiljer sig från vanliga kvarterskrogar. Där finns få reguljära gäster eftersom de flesta är på resande fot.
Under mina totala runt 1000 timmar i diverse hotellbarer, så har jag lärt mig urskilja gästernas nationalitet genom att studera vad de beställer.
Okej, det är inget felfritt system, men ganska tillförlitligt ändå.

Beer – Tyskar och engelsmän.
Gin&Tonic – Yngre generation från Europa.
Chardonnay – Beautiful people from California.
Dry Martini – Madamer som stinker Gin redan när de gör entré i baren.
Rött vin – Universalt, men oftast kvinnor från industriländer.
Whisky and water – Japaner.
Scotch on the rocks – Amerikaner
Long Island Ice Tea – Ofelbart svenskar, som vet att de får mer för sina pengar.
Bloody Mary – Amerikaner
Sherry – Engelsmän
Scotch&Soda – Amerikanska östkusten
Campari Orange – Äldre damer.
Whisky & Coke – Affärsmän från Sydostasien
Tropiska cocktails – Nordbor, som hittar dessa i en del av menyn dit ingen annan orkar bläddra.
Nordbor är dessutom de enda som frågar om, och alltid tittar i menyn innan de beställer något.

Det slår mig samtidigt att jag aldrig har mött någon fransos i någon hotellbar. Antingen reser de inte så mycket, eller så dricker de ur egna flaskor på sina hotellrum.

8 comments:

beerbelly said...

Det blir en del tid att fundera över sånt :).
Dry Martini ... hehe.
Vad dricker du?

Shadow said...

Double Johnny Walker Black and soda, in a big OF glass, crushed ice and a twist of lemon, no straw.

erik said...

Du prickade in mig, men inte med Long Island Ice Tea eller "fråga om menyn". Vad ser jag mig som då? ;-)

beerbelly said...

Låter intressant. Får testa den.

Shadow said...

Erik > Nordbo med smak för tropiska drinkar? Eller ung europé?

Nini said...

Tsss, jag beställer alltid rom. Rom m mineralvatten å en twist of lime :)

linda m said...

...jag är inte från California dock...ha-ha
Rolig lista...:-)

Shadow said...

Nini > Rom med mineralvatten? Den var ny för mig, men det låter godare utan mineraler i vattnet.

Linda > Men du platsar med “beautiful” i alla fall, även om du inte är från California.