Thursday, September 27, 2007

Köp en sekreterare!

Jag har köpt mig en sekreterare idag.
Låter häftigare än vad det är i verkligheten faktiskt.
Jag har länge försökt att ge min sekreterare en promotion, men enligt företagets regler så kan hon inte komma högre än där hon befinner sig just nu. Det finns ingen högre position inom hennes yrkeskår. Hennes nuvarande titel är Executive Assistant. Hon får i och för sig ett lönelyft varje år, men det ligger inom de ramar som alla anställda får. Lönelyftet följer inflationen, kan man säga, så det handlar bara om några procent varje år.
Sedan i somras har jag haft interna diskussioner med hennes chef, som är personalansvarig, angående hennes position. Det har gått trögt och vi har inte kommit något vart.
Jag har uppdrag för tre olika företag, plus att jag har ett eget företag. Istället för att ha en sekreterare på varje företag, så har jag lagt in en önskan om att få "köpa loss" halva min sekreterare, så att hon kan vara min partner även för de andra jobben. Samtidigt så har jag haft diskussioner med de andra företagen angående att betala hälften, eller en del av hennes lön. Igår skrev vi på alla papper och resultatet blev att jag "köpte loss" min sekreterare.
Som min personal aide, så får alla berörda företag nu betala en del av hennes lön. Man kan säga att hon leasar sig till företagen. Hon får även en lön ur mitt eget företag. Eftersom hon inte kan bära på 4 olika visitkort, så mister hon sin titel som Executive Assistant. I stället får hon ett kort där det står Personal Assistant. Jag blir nu hennes enda och direkta chef. Sekreteraren är jätteglad och även om det tog tid, så blev resultatet bättre än väntat.
Det är första gången jag är med om att en degradering i rank motsvarar ett lönelyft på det dubbla.
Ikväll ska vi äta ostron och skåla i champagne – hon betalar. Undra om jag kan begära att få andel av hennes lön som ersättning för mitt arbete? Skulle inte förvåna mig om hon kräver privatchaufför också. Hon pratar redan om att flytta närmare mig, men jag har sagt att där drar vi gränsen. Jag vill inte möta henne i snabbköpet när jag knallar ner och köper mjölk i slitna joggingbyxor, urtvättad t-shirt och med min frus sandaler på fötterna, -ett säkert sätt att förlora respekten för sin chef!

13 comments:

Nini said...

J�klars va bra!! Grattis till din PA, vi vet ju alla vilken grym kvinna det �r =)

Nu kanske du kan l�sa chauff�rsproblemet? Nu �r hon ju inte sekreterare l�ngre!

Anette said...

Du verkar vara en vettig arbetsgivare, hänsynsfull och inte bara tänker på dig själv, önskar att flera kunde vara om du. jag har jobbat som sektreterar och som kreditkortshandläggare (med tanke med ditt problem med amex, nej jag jobbade inte för amex) så om du behöver någon så är jag tillgänglig för allt just nu.
Hälsa och gratulera din PA!

Sofia Quant said...

oh..jag hade velat se dig i slitna joggingbyxor, urtvättad t-shirt och med frugans sandaler på =P du har ingen bild? hehe

Ms.Take said...

Hmmm, ett steg i processen "inte förlora henne när hon gifter sig" kanske? :)

Shadow said...

Nini > Men hon är inte heller helt anställd av företaget, så hon har inga förmåner längre.

Anette > Kan kanske behöva dina tjänster i framtiden. Villig att flytta till Manictown?

Sofia > Nej, tack och lov!

Ms.Take > Det var faktiskt en avgörande faktor i hela processen. Eftersom hon vet att hon ska sluta, så var det inget svårt val för henne att lämna trygga “corporate world”. Hon satsar på att tjäna så mycket hon kan innan hon gifter sig i stället.

Anette said...

Jag är öppen för de flesta förslag :)

avgrundsdjup said...

Kan du inte försöka sälja din ide till min chef...? Jag är förvisso inte sekreterare, men jag är beredd att kalla mig vad som helst bara jag får löneförhöjning...

beerbelly said...

Hmm min kommentar måste försvunnit. Kommentar dödaren nini som varit framme igen gissar jag :). Låter verkligen bra fixat och välförtjänt för sekreteraren. Går alltid att skylla på sömn gång om du träffar henne i den klädseln hehe.

Nini said...

Pfft! Skylla på mig liksom...

Attans synd att hon inte får nyttja bilen... Men men, det var en tanke iaf..

Lo said...

det låter verkligen som en bra lösning! bra jobbat :)

Cliff Hanger said...

Låter bra det där!

Du är väl annars medveten om att "personlig assistent" betyder något helt annat i Sverige?

Stefan said...

men Cliff då...

hahahaha♠

Rebekah said...

Man är inte mer än människa.