Tuesday, September 18, 2007

Min bil

Företaget säger att om jag inte använder min chaufför mer än vad jag gör, så kommer de att avskeda honom. Jag har valt att inte bli upphämtad på morgonen utan tar bussen i stället. Skälet är att jag har ett ganska flexibelt schema och det är inte varje dag som jag vill vara på jobbet vid 9:30. Jag tycker om att bestämma min dag efter att jag har vaknat. På kvällarna har jag ofta middagar med klienter och tycker det är synd att chauffören ska stå och vänta utanför.
Men jag har tydligen tänkt fel, för nu riskerar chauffören att bli av med sitt jobb. F-n, det är inte lätt alla gånger. Hur ska jag göra? Jag tror jag ska leta upp någon annan snubbe på kontoret som verkar vara i behov av en chaufför, för jag behöver faktiskt ingen bil. Jag gillar friheten att vara utan bil och chaufför. Ibland cyklar jag till jobbet.
Det borde finnas någon på kontoret som vill bli upphämtad på morgonen och hemkörd på kvällen, utan att behöva använda bilen under dagen, för det är främst under dagtid som jag använder bilen mellan mina klientbesök och andra åtaganden.
Det är jobbigt att vara vuxen. Man stöter på situationer som man aldrig trodde ens existerade. -Snacka om i-landsproblem alltså!
Jag vill vara 5 år igen! Får jag det?

10 comments:

beerbelly said...

5år ja .. då var allt bra. Kan be chauffören hämta sekreteraren? Om inte du ringt henne innan så ska inte du med den dagen. Klart gött med kärra när du ska till flyget osv förstås. Gillar inte taxi.. men det kanske funkar där iofs. Jag litar inte på att de kommer när de ska riktigt.

The Pale Green Woman said...

Om du blir 5 år igen så löser det faktiskt problemet, små femåringar kan man inte låta springa omkring lösa i manic town ensamma, då behövs chauffören.

Bittan said...

privatchaufför till din duktiga sekreterare kanske vore nåt!!!

Smygarn said...

kan du inte bara göra en deal med honom? varje morgon gör ni upp om när när han ska sladda in med bilen där du kliver av bussen eller låser cykeln...

gör alla (utom miljön då) glada.

Anette said...

Annars kan han köra runt med mig, och hjälpa mig med min flytt uppåt landet

Sofia Quant said...

om du blir 5 år igen så kan du få leka i min sandlåda =)

Shadow said...

Beerbelly > Här behöver man aldrig kalla på någon taxi, det är bara att gå ut på gatan och vifta med handen.

Pale Green > Så sant!

Bittan > Det är emot lagen i Manictown att låta sekreterarna ha privatchaufför.

Smygarn > Det blir liksom ingen körstrecka då. Bussen stannar under byggnaden och cykeln parkerar jag inne i byggnaden.

Anette > Okej, han stack iväg mot Sverige idag och borde vara framme lagom till jul.

Sofia > Ja!, lek i sandlådan var länge sedan.

Nini said...

Är det ok om Mrs Shadow använder din chaufför då? Då är ni iaf två om att se till att han får jobba?

Han kan ju följa med till IKEA istället för dig ;)

Shadow said...

Nini > Nja, vi får ju inte använda honom för privat bruk, men annars var det den bästa idén hittills!

Nini said...

Hmm... då är frågan hur du ska kunna få det till att det är arbetsrelaterat när Mrs Shadow andvänder bilen...

Tror du att du kan börja "glömma" viktiga papper hemma på morgonen så att Mrs Shadow måste bli hämtad av chauffören och sen droppa dom hos dig?

Vad hon gör på vägen från hus till dig är ju i sammanhanget egalt. Chauffören lär ju inte skvallra. Väl?