Monday, October 22, 2007

Avstånd på landsbygden

Jag har varit och känt på kylan under helgen. I de norra regionerna. Mycket trevligt och roligt, trots att det var för att jobba.
Anlände till mitt sista hotell, sent på natten igår. Det var beckmörkt ute och jag hade ingen aning om hur det såg ut i omgivningen. Jag valde hotellet för att det verkade ligga förhållandevis nära till centralstationen, så att jag enkelt skulle kunna ta mig flygplatsen med tåget.
Jag checkar ut runt nio och frågar i receptionen hur jag ska gå för att komma till stationen?
-"Tre ljussignaler rakt framåt och gå till höger vid det fjärde. Du kommer att ha stationen framför dig, precis när du har tagit till höger", säger den trevlige hotellmannen.
Jag tackar för mig, tar mitt bagage på hjul och beger mig ut i solen.

Väl utanför, så ser jag den spikraka gatan han syftade på. Jag ser bort till den tredje ljussignalen, knappt..., men den fjärde ligger långt bort i horisonten och utanför mitt synfält. Det måste vara minst 3 km dit.
Men jag har gott om tid och vädret är fint, så jag påbörjar min promenad längs vägen. Efter 20 minuter är jag framme vid den 4 ljussignalen och jag förbannar dessa lantisar som inte har något begrepp om avstånd. De får 5 km att låta som ett stenkast.
Jag vänder mig mot höger och kan nätt och jämnt urskilja stationsbyggnaden som ligger 2 ljusår bort. –Va' fa-an! Men har jag gått så här långt, så kan jag ju lika gärna fortsätta, tänker jag.
När jag till slut kommer fram till stationen så har jag gått i nästan 50 minuter med min resväska rullandes bakom mig. De små plasthjulen ser att ha blivit flera storlekar mindre på grund av slitage.
Jag är skitförbannad på hotellpersonalen, men kanske mest förbannad på mig själv för att jag trodde på hotellmannen som svarade, -"Yes, of course!" på min fråga om det var gångavstånd till stationen?

...-Visst serrö!, och Vasaloppet är något som jag normalt brukar sprinta lite lätt innan frukost! -Nog!

6 comments:

SixesAndSevens said...

Allt är ju egentligen "gångavstånd". Bara man är villig att gå... :)

Anette said...

Jo tack det har man upplevt ett par gånger och man förundras över att man lär sig aldrig att alla alltid svarar att det är gångavstånd (spec då hotell, för enl de flesta hotell är det oftast nära till allt)
men du fick en uppfriskande LÅNG promenad om ej frivillig

londongirl said...

Det där tycker jag var dålig service av honom! Ok, att det kan kallas för gångavstånd det är väl som sagt det mesta....bara man vill gå långt. Men han skulle naturligtvis talat om HUR LÅNG TID det tar att gå dit!

Lo said...

se det som att du slipper gå på gymmet den här veckan :)

beerbelly said...

Så tråkigt att dra de där väskorna .. Bortsett från det och att du antagligen gick i kostym så lät det rätt ok :)

Nini said...

Jag har jobbt på hotell & vandrarhem och skulle ALDRIG gett så där dåliga instruktioner. Man lämnar avstånd i km eller minuter det tar att gå - inte i antal trafikljus!!