Monday, October 29, 2007

Minnesvaka och begravning

Inget kul att börja måndagen med en vaka och minnesceremoni.
Men det är klart..., måndagar är ändå inte min favoritdag.
Begravning i morgon förmiddag och sedan födelsedagsfest på kvällen. Snabba svängar!
Men det kommer att bli jättejobbigt i morgon. Till råga på allt, så har jag blivit ombedd att säga några ord under begravningsceremonin. Hur ska jag kunna komprimera ett helt liv till några fjuttiga minuter? Det är helt vitt i skallen på mig. Har ingen aning om vad jag ska säga.
Jag talar ofta inför folk, men då brukar jag ha powerpoint till hands. Inget som jag kan använda i morgon...
Jag skriver inget tal, det får komma ur hjärtat helt enkelt, och det lär jag inte ha några problem med.
Märkte en detalj under vakan i morse. Alla vi västerlänningar sa ord i stil med, "We will miss you".
De inhemska sa istället, "See you soon". Det tyckte jag var ganska intressant. De är helt på det klara med, och beredda på, att de ska gå samma väg. En mycket sunt tankesätt.

5 comments:

The Pale Green Woman said...

Vi ses snart var verkligen en mycket trevligare sak att säga. Men skulle man säga sådant på svensk begravning skulle väl folk tro att man är på väg att slänga sig i ån. Fast jag tycker ändå att de säger helt rätt.

Nini said...

Jag håller med, ett see you soon känns mindre avslutande. Som du säger, vi ska alla gå samma väg och det västerländska sättet att tänka att det tar slut när man dör är ganska hemskt.

Men det är kanske därför vi har svårare för döden än österländska människor har?

Anette said...

Vi är väldigt speciella vi västerlännigar...och allt handlar ju om att vi ses snart igen. Är inte avundsjuk på din dag, men att du pratar ur hjärtat det finns nog inget finare, då får du också fram dina känslor och de är äkta. Tänker på dig idag!

beerbelly said...

Tänker på dig med. Det är hemskt för oss som lever vidare när sånt här händer. Det går inte att säga fel när det kommer från hjärtat på en minnescermoni.

Bittan said...

Finns inget vakrare än ett tal från hjärtat. tänker på dig.önskar jag hade den inställningen att..See you soon.. på en minnescermoni..för mig känns det som SLUT!!!