Monday, October 15, 2007

Skriva under ett kontrakt med blod

It's something in the air...
Förkylning heter det, tror jag.
Till råga på allt började jag blöda näsblod precis när jag skulle skriva under ett kontrakt.
Jag kände hur något började rinna i näsan och jag drog tillbaka det upp i panngloben igen. Men det var inget vanlig snor och vätskan hade bråttom ut. Jag hann inte dra tillbaka det och plötsligt forsade blodet ur min ena näsborre, rakt ned på kontraktet som jag var på väg att skriva under. Dokumentet var ett original som skulle skickas tillbaka till klienten efter att jag hade skrivit under det.
Jag ber min sekreterare att ringa klienten och be om ett nytt kontrakt. Det var enklare sagt en gjort.
Syftet med bara ett enda original är att undvika förfalskning och klienten trodde att det var något fuffens på gång när vi bad om ett nytt. Sekreteraren försökte förklara att vi hade råkat "blöta ner" originalet. -"That's OK", svarade klienten, "You can sign it anyway."
-"Err..., actually we would prefer a new set of documents", svarade sekreteraren.
Klienten valde då att få prata med mig direkt istället.
Jag lyfte luren och sa -"Your contract is really worth killing for, and now there is blood all over it, so we would really appreciate a new set of documents". Total tystnad...
Jag förklarade att jag hade spillt näsblod över hela dokumentet. Min klient skrattade och sa att han ändå behövde få tillbaka det första originalet och jag lovade honom detsamma. Nu står sekreteraren i pentryt och försöker diska A4-papper.
Själv sitter jag och stirrar upp i taket, med tissuepaper uppstoppat i näsan, i väntan på en motorcykelriddare som snart kommer med det nya kontraktet.
Ingen bra dag alls! Vågar inte nysa heller.

3 comments:

beerbelly said...

Skit jobbigt när det händer. Man blir ju skapligt groggy med. Vaknat av näsblod några gånger och haft värsta godfather upplevelserna.
Det positiva är ju dels att det gick att ordna med kontraktet, dels att du har tissuepaper för en mindre stads näsblod ;)

Ms.Take said...

LOL; BB snodde min kommentar!
Mycket praktiskt att du, som av en händelse, har en en container tissue paper :)

Shadow said...

Jepp, -"Thank you Mr. Cheng!"