Wednesday, October 10, 2007

Uppe i det blå

Jag kom in på kontoret och såg kometnedslaget på mitt skrivbord.
Jag tänkte först att jag skulle städa undan lite innan jag bloggar, men alltför många uppgifter är staplade på varandra och de medförde bara apati från min sida. Jag gör det som jag är bäst på, -skjuter upp allt tills den rätta sinnesstämningen infinner sig.

Vi var väldigt duktiga på vår senaste resa. Förutom möten och dylikt, så har vi även hunnit se lite av staden. Vi har sett palats och tempel, samt ätit middagar för priser som inte borde existera i det u-land som vi befann oss i. Men faktum är att en av mina absoluta favoritrestauranger finns i just denna stad.
Deras vinlista hade fått sig en rejäl makeover och nu fanns både Romanee Conti och Rothschild representerade. Även om det är en mycket romantisk restaurang, så var det inte läge att punga ut med närmare tio tusen kronor för en flaska rödtjut med sekreteraren, och eftersom vi inte hade bestämt oss för om vi skulle äta fisk eller kött, så avgjorde vi genom "Svensson-manövern" och beställde i stället en flaska rosé. Det var nog 10 år sedan jag drack rosévin senast, om man bortser från rosa Dom Perignon.
Vinet slank ner lika kvickt som solen försvann ned över horisonten. Middagen lämnade tyvärr en viss en önskan om förbättring, men det är nog utsikten man betalar för och inte maten. Jag var glad för att inte min köttbit krälade av tallriken.
Servitrisen undrade om min fru och jag önskade ett foto på oss tillsammans? -"We are not married", svarade vi unisont.
-"Engaged?"
-"No, we're not engaged either."
-"So just lovers then?", försökte servitrisen.
-"Not lovers", svarade vi unisont igen.
Servitrisen ryckte på axlarna och avlägsnade sig innan vi hunnit förklara vårt förhållande.
Efter kaffe för sekretareren och en dubbel whisky för mig, så kallade vi på notan.
Samma servitris kom med notan och när hon ser sekreteraren ta upp plånboken och lägga fram kortet, så utbrister hon, -"Ah, you were trying to fool me! I knew you two were married!"
Tydligen är det fruarna som betalar i detta landet.





4 comments:

Nini said...

Tråkig utsikt. Verkligen.

*inte avis alls*

Snygg, men lite bakom said...

Grym utsikt, men det där med att spara energi har inte hunnit till din sida av världen än märker jag ;)

beerbelly said...

Riktigt trevlig utsikt som sagt. Sekreteraren med på bild igen? Snygg från den vinkeln med.
Fruarna betalar.. det låter lovande. Om det är så de tjänar in pengarna med så måste jag be om namn på landet :)

Shadow said...

Nini > Jag tar gärna med dig dit när du är i krokarna.

Snygg... > Tanken finns, men genomförs nog sällan.

Beerbelly > Yes, I brist på andra skönheter så fick sekreteraren vara modell.