Thursday, October 18, 2007

Vinter, mitt i sommaren

Jag lämnar hemmet som vanligt runt halv nio. Något känns annorlunda. Doften. Infallsvinkeln från solens strålar. -Det är höst.
Jag drar några djupa andetag och tackar gud för att sommaren äntligen är slut. Jag gissar på att det är ungefär 20 grader i luften. Det är ovanligt tyst. De förvirrade cikadorna har äntligen avslutat årets sång. Sommaren har varit ovanligt varm och lång. Normalt brukar cikadorna stämpla ut i mitten av september, men så sent som i förra veckan hörde jag tafatta spelförsök i buskarna utanför fönstret.
Luften är ren och klar. Torr också, för en gångs skull. Jag njuter av att kunna gå de två minuter jag har till busshållplatsen, utan att svettas.
Jag tittar upp mot himlen och ser att den nästan är lika blå som hemma i Sverige. Jag bestämmer mig för att detta kommer att bli en bra dag.
Bussen anländer och jag stiger på. Busschauffören hälsar som vanligt "god morgon" med ett smajl från örsnibb till örsnibb. -"Please stop by 7-eleven on the way to the office", håller jag nästan på att säga. Min chaufför är ledig idag. Jag använder honom bara 3 dagar i veckan nu.
Bussen är så gott som tom och jag hittar mitt favoritsäte ledigt längre bak i bussen.
Jag sätter mig och börjar bläddra i min medhavda tidning.
Sakta känner jag hur svetten börjar rinna utefter tinningarna. Efter 5 minuter blir det olidligt varmt och jag tar av mig kavajen. 2 minuter senare måste jag lätta på slipsen och knäppa upp en knapp i kragen. Tidningen visar tydliga tecken från min handsvett. -Vad f-n är det för fel på mig? Jag reser mig och öppnar närmaste fönster.
Strax hör jag chaufförens röst genom högtalarna. Han ber mig stänga fönstret eftersom värmen är påslagen. -WTF!
Welcome to Manictown! Här har vi bara två årstider – sommar och vinter. Fram tills igår var A/Cn påslagen i bussen. Idag gick värmen på. Idioti!
Längre fram i bussen sitter det två äldre damer i halsdukar. De pratar om hur plötsligt vädret slog runt och hur kallt det har blivit bara över natt. När jag kliver av bussen, så vänder jag mig mot dem och säger, "Today is just like a Swedish summer day". De tittar på mig som om jag inte vore riktigt klok. Jag tror att vi kan ha förlorat två möjliga turister där.
Är det mig det är fel på kanske? Feber?
På vår kontorsbyggnad sitter det en stor digital billboard där man kan se hur många grader det är luften. Jag kisar i solljuset och tittar upp mot billboarden, -"Clear skies and 23 degrees, have a nice day!"
Jag kommer aldrig att bli riktigt klok på det här landet.

6 comments:

beerbelly said...

Hehe undrar hur varmt det blev i bussen och tanterna körde halsduk..

Nini said...

Underbart med 23+ på vintern! Jag flyttar dit asap!! =)

Mr.M said...

Mmmm. Sommar! Nini flytta till manictown? Med dina aggressioner? Lycka till!

Shadow said...

Beerbelly > Det måste ha varit närmare 30 grader i bussen.

Nini > Hehe, det blir faktiskt kallare. Ibland snöar det också.

Mr.M > Manictown är en aggressiv stad, so no problem.

beerbelly said...

Hehe skruvar på mig för att det kliar på halsen ända hit.

Nini said...

Tss jag skulle klara mig alldeles utmärkt! Jag kan faktiskt vara snäll oxå, ibland.