Friday, November 30, 2007

Breakfast at Tiffany's, en hund och fiskeutrustning

Även om inte julen firas här enligt de europeiska traditionerna, så måste ändå julklappar delas ut till vissa vänner och bekanta.
Det finns många saker som jag är helt värdelös på, men att handla de rätta julklapparna är nog det som jag är mest värdelös på.
Jag har absolut ingen fantasi när det gäller att köpa till andra personer. En orsak kan vara att jag inte ens kan komma på något som jag själv vill ha.
Sammanlagt måste jag köpa julklappar till runt 10 personer – både släkt och vänner.
Frun och jag slutade med byta julklappar för flera år sedan. Eller var det ett decennium sedan kanske? Vi bestämmer alltid att vi skippar att ge till varandra, men jag brukar ändå köpa hem ett litet smycke till henne varje jul. Mer som ett tack för det gångna året, än en julklapp.

Eftersom jag sitter här och tänker på julklappar redan i november, så måste jag säga att jag är tidigt ute i år.
Tidigare år har jag alltid varit så stressad med jobb, så att jag har kommit ihåg att handla julklappar först dagen innan julafton, eller på självaste julafton. Då blir det därefter. När folk öppnar sina julklappar, så får jag miner som "är den här verkligen till mig?". Jag har aldrig lyckats köpa den perfekta julklappen till någon, någonsin.
Så hur ska jag göra i år? Vad ska jag välja? Nu har jag ju ändå gott om tid på mig.
Pengar är inget som man ger i julklapp. En korg med olika sorters rysk kaviar med champagne kanske? Dock inget som min 8-årige kusin skulle uppskatta.
Kläder är ju hopplöst att köpa, då storleksfrågan är ett känslofyllt ämne. Särskilt när det gäller damer.
Jag satt där med huvudet i mina händer när sekreteraren kom in på kontoret.
Jag frågade henne uppgivet hur jag skulle göra med mina julklappar i år? Jag är ju helt värdelös på att välja!
-"You give great Christmas gifts", sa hon och pekade halsbandet hon bar runt halsen. -“Tiffany”.
Jag kommer inte ens ihåg att jag hade gett henne det förra julen.
Hon frågar mig vad jag önskar mig i år och jag svarar som alltid, -"A dog!"
Förra året fick jag en Montblanc-penna av henne, som jag använder dagligen. En perfekt julklapp! Hon vet hur man handlar julklappar alltså!
Sakta börjar en idé ta sig form i min skalle.
-"Do you know what I really would like for Christmas?", frågar jag henne. "A perfect gift for me would be if you could do the Christmas shopping for me".
Hon nappade direkt, med sällan skådad entusiasm.
-"You mean I could go shop for whatever I like?"
-"Yes, but you can't keep them. They are gifts for my friends".
-"Done deal!", säger hon och skakar min hand.
Fullträff! Snacka om att delegera jobb samtidigt som alla blir nöjda.
-"You can start immediately", säger jag till henne.
Hon flaxar ut från mitt kontor, uppspelt och glad, samtidigt som hon trallar något i stil med "I love shopping, I love shopping...".
-"I know, I know", säger jag, mest för mig själv och öppnar min skrivbordslåda.
Där ligger en liten ljusblå låda med ett halsband inuti, som jag redan har köpt till min sekreterare, ...från Tiffany's.
Snacka om dålig fantasi alltså. Jag var på väg att ge henne samma sak i år igen! Gissar på att frun kommer att bli glad i stället.
Så då återstår bara att köpa något till sekreteraren då. Mina dagar hos Tiffany&Co. är över. Jag får försöka hitta något nytt att ge.

Jag snackade nyss med en polare på telefon. Jag frågade honom om han kunde komma på något lämpligt att ge till min sekreterare.
-"The best gift is usually something you would want yourself", sa han. Klok man!
Sagt och gjort! Sekreteraren får en hund och en sprillans ny fiskeutrustning med alla tillbehör, från ABU. Om hon är riktigt snäll, så kan jag slänga in ett ankare och en ny ankarlina också.



Så enkelt...

4 comments:

beerbelly said...

Hehe särskilt ankare brukar gå hem hos kvinnorna :).
Otroligt nog så har jag ett förslag.. armband/örhängen från tiffanys som matchar halsbandet?
Perfekt med presenter som gör att man kan köpa fler inom samma område. Tveksamt om hon skulle klaga om du köpte ett likadant halsband igen med ;).

Ha en super trevlig helg.. drick inte för mycket kaffe. Om det krockar i mitten vet man inte vad som händer?

Lo said...

eller köp en weekendresa till henne och hennes kille! eller till nåt spa..

Anino said...

Helt off-topic:

Ha! En bloggare som heter Shadow. Där ser man. Jag heter Anino. Det betyder skugga (eller spöke) på tagalog.

Jag lyfter på hatten.

Shadow said...

Beerbelly > Det finns en risk att jag gav henne ett helt set med matchande smycken förra året... Tack, kaffepaus nu!

Lo > Du, det var en riktigt bra idé faktiskt! Tack!

Anino > Där ser man. Jag har släktingar från samma land som dig.