Tuesday, November 06, 2007

Jumpin' Jack Flash och båtplats

Igår, efter lunchen, så stack jag ut till "the Marina" för att göra några slag med min båt.

Snacka om att jag blev förvånad när inte båten låg förtöjd vid min båtplats! Funderade på om jag hade gått in på fel pir och gick därför tillbaka igen. Jag gjorde om samma rutt igen och kom fram till samma ställe – min båtplats, fast utan båt. Jag funderade på om jag hade kommit ihåg fel siffra för båtplatsen?
Här lyfts båtarna upp och ned flera gånger under en säsong och det är inte alltid man får samma båtplats alla gånger.
Jag går tillbaka till hamnkontoret och ber dem kolla var min båt ligger. "D-244", säger den söta flickan vid disken. Precis det nummer som jag också hade på minnet.
Skumt det här...
Jag passar på att fråga henne vilken båt som ligger bredvid min? -Det är tomt på bägge sidor, svarar hon.
Ännu mer skumt, för på styrbord sida om min båtplats låg en båt som hette "Jumpin' Jack Flash", vilket jag nämnde för henne.
-"Nej, Jumpin' Jack Flash lyftes upp för två veckor sedan", svarar hon då.
Jag börjar så smått ana oråd och går för att titta på det ställe där Jumpin' Jack Flask skulle ligga upplagd.
Där ligger min båt, snyggt invirad i blå presenning, i sin vagga. Klantskallarna har lyft upp fel båt!
Jag går tillbaka till hamnkontoret och påpekar misstaget. Det visar sig att de också, tack vare mig, har upptäckt sitt misstag och när jag går ner till båtplatsen igen, så är redan Jumpin’ Jack Flash på väg upp ur plurret. 20 minuter senare ligger min båt på plats och jag har 6 snubbar runt mig, som bugar och ber om ursäkt. Jag får dessutom ett presentkort i hamnrestaurangen, från hamnchefen.
Jag var imponerad. Det var det snabbaste lyft- och i-lyft som jag någonsin har bevittnat.

Det blåste en stabil vind på mellan 8 och 10 sekundmeter. Eftersom jag var ensam, så slöseglade jag med endast storseglet.
Tyvärr så förlorade jag en del tid tills jag kom ut och det mojnade redan vid halv fem. Fick köra med motorn för att komma i hamn igen.
Visst var det skönt att segla lite, men jag lyckades ändå inte ruska av mig suget efter en rejäl snöstorm.
När jag kom hem, så stack jag ner i förrådet och lyfte fram slalomskidorna. Jag lämnade in sammanlagt 3 par idag, för slipning och vallning, så nu kan det börja snöa när som helst.
Tittar ut mot termometern på balkongen, 23 grader. Det ser ut att bli en lång väntan det här!

5 comments:

Nini said...

*s*
Du kan nog ta och packa ner skidorna i en väska och beställa biljett till Sverige snarast om du vill åka skidor.

beerbelly said...

Haha håller nog med nini. Oddsen för snö hos dig ser inte bra ut.

Haddock said...

Hmm, vad har du för båt?

Shadow said...

Nini > Det får bli så! Eller Schweiz kanske.

Beerbelly > Yes, dåliga odds. Jag har alltid varit en dålig gambler.

Haddock > Kapten Haddock? Jag kör en inhemsk 32:a.

Nini said...

Schweiz-schmeits!! Sverige är mkt bättre!

Ta med dig Mrs Shadow så kan ni passa på att gifte er. Igen :)