Wednesday, November 21, 2007

Kaffe-lavemang och detox

Okej, äntligen kan klockan och jag vara sams igen. Vi har dragit åt varsitt håll den senaste tiden. Jag har länge envisats med att det är 36 timmar på ett dygn, men i slutändan fick klockan rätt. Dygnet har faktiskt bara 24 timmar och det krävdes att jag brakade i golvet av utmattning innan jag också förstod att så var fallet. Jag har alltid kört samma tempo, varje år, under just den här perioden innan jul. Jag har alltid klarat av det, men i år sade kroppen ifrån, bestämt! Mycket bestämt.
Mycket jobb, lite sömn, många resor, många tidszoner och alltför många representationsmiddagar är ingen bra kombination. Hittills har det, som sagt, alltid gått utan problem, men gränsen verkar vara dragen nu. Jag ser bara en enda faktor till att jag inte klarar av det längre och det är att jag har börjat bli gammal. Hujedanemej!
En envis förkylning kan ha bidragit, men jag tror att det största problemet är att kroppen inte längre är lika lättlurad som tidigare.
-"It's all the stress!", hörs nästan alla kommentera, men faktum är att jag sällan känner mig stressad.
I vilket fall som helst, så tar jag en långhelg i nästa vecka. Jag ska åka upp till bergen för att återförena mig med min hjärna.
Frun har hittat en spa-resort där man blir uppvaktad med diverse bad och massage i hela 8 timmar om dagen. Alla måltider är reglerade och i renande syfte. Här ska jag pinas och utstå tortyr i 4 dagar.
Det nämndes även något om en viss "coffee enema", men jag hoppas att jag hörde fel.
Förutom bad och massage så utlovas även aroma therapy, germanium steam sauna, yoga, akupunktur, skin rubbing och facial treatment. Facial treatment?! Jag får homorysningar!
Man får varken dricka alkohol eller röka under tiden som man befinner sig där. Jag kan ju alltid titta på TV, tänkte jag, men tydligen har man inte ens någon TV på rummet. Men vad spelar det för roll när man i stället har en uppsättning på 12 olika rökelser och citar-musik på rummet?
Det råder dessutom totalt datorförbud på plejset och mobilen har ingen täckning. Om jag inte kände någon stress innan, så lär jag känna det då.
Kommer förmodligen att checka ut som ett totalt nervvrak, välsminkad och klädd i lång aftonklänning, med en distinkt doft av kaffe ur porerna.

2 comments:

beerbelly said...

Ajdå. Inte bra om det är för körigt. Får hoppas att helgen kan få dig att varva ner och landa då.

Precis, klart risk för större stress utan mobil och burk. Det gäller att de aktiverar dig på något annat sätt.

"Kommer förmodligen att checka ut som ett totalt nervvrak, välsminkad och klädd i lång aftonklänning, med en distinkt doft av kaffe ur porerna."

Hahaha. Så länge doften kommer enbart ur porerna och det verkligen är en lång aftonklänning, så är det ok ;)

The Pale Green Woman said...

Du kommer bli bedårande. Den nye Di Leva - nu med kaffedoft!