Monday, November 05, 2007

Medicin och purjolök

-"What are you giving me, doctor"?
-"Erh, white, red and blue pills".
Det var inte riktigt det svar jag väntade mig under mitt läkarbesök för en smärre förkylning.
Läkaren såg ut som "Doc" i Back to the Future. Han var tankspridd, hade flottiga glasögon och tuggade frenetiskt på en tandpetare som stack ut ur ena mungipan.
Innan jag fick tillfälle att omformulera frågan, så hade redan ropat -"NEXT!"
Eftersom jag ändå var tvungen att gå till apoteket för att få min medicin, så tänkte jag att jag frågar där i stället.
Där visade det sig att förutom "white, red and blue pills", så ingick även ett vitt pulver i små påsar.
Medan jag betalar så frågar jag varför jag behöver så många mediciner? Jag har ju bara lite ont i halsen för sjutton!
De vita pillren visar sig vara antibiotika och det är dessa som direkt ska attackera virus och fixa min svullna hals.
De röda pillren förklaras vara för att få ned rodnaden på mina slemhinnor.
Dessa två piller kan påverka magen negativt, så de blå pillren är för eventuella biverkningar i magen.
Apotekaren förklarar vidare att man blir ganska dåsig och trött av de blå pillren, därav det vita pulvret för att förhindra sådana biverkningar.
Jag fick alltså en medicin för att förhindra biverkningar från den medicin som i sin tur ska förhindra biverkningar. Logiskt?
Jag skippade de två sistnämnda och har inte haft några problem. Samtidigt så förstår jag helt och hållet varför pharma-industrin är så lönsam.

Jag kommer tillbaka till kontoret efter lunchen och stöter ihop med vår veteran-kontorsdam i fikarummet. Hon ser på min påse att jag har varit på apoteket och frågar vad det är för fel på mig.
-"Det är inget fel på mig", säger jag, "men halsen känns lite svullen".
-"Ahh!", säger hon då. "Skär upp en purjolök i 5 centimeter långa bitar. Dela dessa bitar på mitten och placera dem, med hjälp av bandage, runt halsen över en natt".

Jag tittar på henne med ögon stora som tefat och lovar att följa hennes råd, -tack så mycket!
Purjolök runt halsen?! Galenskap! -No f--king way!
Det verkar inte finnas något mellanting här. Antingen är det fyra olika mediciner som gäller, eller så är det purjolök-halsduk runt halsen och annat hokus-pokus.

Kommer hem och sätter mig i soffan och förklarar för frun att jag har fått några mediciner utskrivna för min svullna hals.
-"Mediciner?", frågar hon. "Sådant hjälper inte. Jag vet något som funkar bättre!"
Hon går ut till köket och när jag kikar in en stund senare, så ser jag Mrs.Shadow stå och skära purjolök...

6 comments:

beerbelly said...

Otroligt vad de gödlsar med medicin :(. Kul med purjolökhalsduk :D. Bra att Mrs.Shadow tar hand om dig.

Nini said...

Funderat på varmt te & alvedon? Det funkar iaf här hemma i Sverige ;)

Lo said...

vitt pulver! nåt slags uppåtchack då eller?

Shadow said...

Beerbelly > Här går de till doktorn bara för lite snuva.

Nini > Varmt te och whisky kanske.

Lo > Nejdå, medicin som inte har blivit kapslad bara.

Nini said...

Låter som ett vinnande recept, helt klart :)

Ms.Take said...

*besserwisserhatten på*

Antibiotika attackerar bakterier, virus rår den inte på. Det enda som kan döda virus är din egen kropp. Man kan skydda sig innan med vaccination, men inget annat än du själv kan göra sig av med dem när du väl blivit virussjuk (därav att alla kroniska sjukdomar är virella - aids, herpes, etc)

Ofta får man dock antibiotika även vid en virusinfektion för att den skall hjälpa till att hålla sekundärinfektioner (bakteriella) borta medan ditt immunförsvar är försvagat av att slåss mot viruset.

*besservisseerhatten av*