Friday, December 07, 2007

Renhorn och revisor

Jag har ingen arbetslust idag. Jag sitter mest och tittar ut genom fönstret och tänker på snuskiga saker... – såsom diskborstar.
"Pling♪" – det dimper ned ett mail från en person, som bara kan innebära något illa. Anledningen till att jag redan vet, beror på att jag har ett enkelt mappsystem för mina email. Mailen fördelas automatiskt till sina respektive mappar, vilka är:
Fun stuff
Bad stuff
Work related
Family
Newsletters
Etc.

Det är bara två personer som är registrerade till mappen "Bad stuff" – min advokat och min revisor. En verklighetsberövad ung kvinna, som under en fest tog ett smakprov på mina tonsiller samtidigt som hon hade mina kronjuveler i ett järngrepp, är också registrerad till samma mapp, men hon har äntligen gett upp hoppet och slutat maila mig. Det räckte inte att jag talade om för henne att jag var gift, utan jag fick även dra till med att jag var både bög och HIV-bärare. Dessutom kvinnomisshandlare samt satansdyrkare.
Min fråga, -"Have you ever done it in a coffin?", fick dock, tyvärr, helt motsatt effekt. Numera vet jag att "I don't find you attractive" har den bästa effekten för en brysk avslutning och påföljande örfil.
Så, med tanke på årstiden, tippade jag på att mailet var från min revisor. En 1:a, i fet stil bredvid mappen, signalerade att jag borde läsa mailet. Eftersom jag redan var upptagen med att tänka på diskborstar, så bestämde jag mig för att skjuta upp det tills efter lunchen.
Stinn, efter att ha ätit en länga med Subway's Turkey Sandwich, satte jag mig vid mitt skrivbord och öppnade mappen. Mycket riktigt, – min revisor.
Jag gjorde korstecknet över bröstet och dubbelklickade på hans mail. Hör och häpna när det faktiskt var en inbjudan till deras julfest.
"Please come and join me and my colleagues at our in-house X-mas party!"
Hmmm... Alla vet ju hur roliga revisorer är. Tänk er då 25 stycken i samma rum, alla med tomteluvor och ett glas vin för mycket i kroppen.
Bollhavet på IKEA lockade mer, men jag bestämde mig för att göra ett vuxet beslut och lysa upp festen med min närvaro.
Jag kommer förmodligen att dö av tristess efter att ha torrskrattat åt deras skämt om procent och skatteåterbäring. På tal om något helt annat, är inte Tristess ett fint flicknamn? Inte? Lite för mycket strippa-klang över namnet kanske...
Anyway, jag frågade sekretareren om hon ville följa med, men hon bara skrattade som svar och sa -"Have fun!".

Jag skapade en ny mapp, "Boring stuff", och flyttade över mailet från min revisor.
Jag skickade honom ett mail tillbaka och avslutade med orden "looking forward!"
Några minuter senare får jag ett mail tillbaka från honom igen. "Sorry I forgot to mention you should bring a gift, worth about 10 dollars. We're going to have a gift-exchange at the party."
Jag tror inte alls att han "glömde" att meddela detta. Jag tror att det var avsiktligt, för hade han nämnt det i sitt första mail, så skulle ingen ha kommit.
Byta julklappar med varandra? För 10 dollar? Hur gamla tror de att vi är egentligen? Skulle inte förvåna mig om de har en fiskdamm också.
Ser verkligen fram emot julfesten och julklappsutdelningen, där jag med största förmodan kommer att få ett par öronmuffar, prydda med renhorn.

4 comments:

Fröken Fisk said...

på det jobbet jag är timmis ska de också byta julklappar på en julfest. Tror det var för 40 kronor. Ingen risk att någon räknar med att jag ska bidra med något för timmisar brukar ju inte vara bjudna dock.

beerbelly said...

Hehe din sekreterare hade skapat en förvirring där som det företaget aldrig återhämtat sig från.
Om hon sagt ja så hade du fått leta ny revisor mao ;).
10dollar present.. kan ju hoppas att alla köper en varsin vinare eller något. Lycka till :-)

The Pale Green Woman said...

10 dollar ... hm men hur var det med det där papperslagret du råkade få? Kan du inte ge bort en rulle sådant? Revisorer behöver väl alltid papper?

Har de fiskdamm kommer du säkert få en miniräknare och de andra revisorerna kommer säga "oooh" med avundsjukt tonfall.

Shadow said...

Fröken Fisk > Sådana där fester brukar oftast vara bättre att inte bli bjuden på. Risken för att man gör något man får ångra är stor.

Beerbelly > Det fick inte vara ätbart eller drickbart. Klara instruktioner.

Pale Green Woman > Tja, revisorer går väl också på toaletten, så det kanske vore uppskattat. Blir lite jobbigt att släpa med sig bara. En rulle väger 500kg!