Monday, January 21, 2008

Costco, billigt kött och Hummer som kundvagn

Söndagen låg framför oss, tom och fin, utan några som helst planer. Vädret var vackert och temperaturen fördelaktig, runt 12 grader.
Det finns många sätt att spendera en söndag på. Att bege sig ut i naturen är ett av dem. Att bege sig till IKEA är ett annat. Men när IKEA nämndes, så tvärvägrade jag.
Frun hade dock ställt in siktet på att besöka ett kommersiellt etablissemang av något slag och hon finlirade på mina strängar. Hon vet min svaghet för avlivad kreatur och när hon nämnde kött, så var jag inte sen att spänna fast mig i bilen.
Dagens utflykt gick således till Costco, amerikanernas motsvarighet till IKEA, fast med livsmedel, elektronik och kläder i hyllorna.
I stället för varm korv utanför kassorna, så kan man köpa svettig pizza och friterad broiler.
På Costco, så saluförs det mesta i bulk. Kött säljs i kilon, och konserver i dussin.
Man är berättigad att handla där gentemot en årsavgift på runt 30 dollar.
När vi anlände, så scannade de mitt medlemskort och upptäckte att det var två år sedan jag var där senast. Jag fick således punga ut med 30 dollar i årsavgift igen.
Kundvagnarna på Costco är ungefär två storlekar större än en vanlig ICA-vagn och de är byggda för krigsföring. Hummer-carts, kallar vi dem för. Trots dessa stora vagnar, så hade de flesta stuvat dem så högt med varor så att det borde utfärdas lavinvarning. Vi skrattade gott åt dessa människors frosseri, men fann oss snart själva att gå med en vagn vardera, för att få plats med alla prylar.
Den främsta orsaken för att gå till Costco är att köpa billigt, djupfryst kött. Vi köpte stora stekar, lamb-chops, oxfiléer och kotletter. Löjligt billigt!
Kuddar, sängkläder, konserver och utemöbler fann, av någon anledning, också sin väg till våra kundvagnar.
När vi kommer hem igen, så upptäcker vi att vår frys är på tok för liten för att rymma allt kött. Valet är att ha en grillfest för hela kvarteret, eller att åka och köpa en ny frys. Valet föll på det senare.
Jag fick åka iväg och köpa en toppmatad frys på 250 liter och den står nu på utsidan. Runt 1000 dollar.
Frun känner sig dock mycket nöjd med dagens skörd. Hon är jätteglad för att vi lyckades köpa så mycket billigt kött. Frun och jag har olika definitioner på billigt, eftersom hon inte räknar med frysen i priset.
Men jag har alltid varit svag för lyx och idag kan jag därför skryta med att jag har ätit en stor plankstek som kostade mig runt 200 dollar, frysen inkluderad.


Costco

6 comments:

beerbelly said...

Det är onekligen något visst med en riktig stek :-)
Hoppas den smakade like a million så det var en bra affär.

K E I said...

Sann historia: Min vän ville bjuda ut sin flickvän på en riktig finmiddag. Stället utlovade förrätter på höjden, linnedukar, kandelabrar och hutlösa priser.

Flickvännen fick panik och "måste" köpa en ny klänning för kvällen. Som alla vet är klänning = klänning, skor, matchande väska, liten jacka, gå till frissan, gå till nagelskulptrisen, vaxa benen, sol-spraya och dutturutturu...

Hur som helst. Kvällen för fina middagen kom, och min vän blev stört magsjuk. De avbokade fina middagen och flickvännen beställde hem pizza.

I hemlighet var vännen rätt nöjd med att slippa punga ett med pengar på finmiddag - också - efter allt hans flickvän rusat åstad och köpt.

Jag fattar inte vad han gnällde om - hon hade ju lena ben, eller hur?!

Shadow said...

Beerbelly > Tack, den smakade utmärkt, men det kanske var för kryddornas förtjänst.

Kei > Haha! Men blev han inte tvungen att bjuda ut henne vid ett senare tillfälle i stället då?

Carina said...

haha, sa dom har costco dar ocksa? vi spenderade ocksa en oforskamd tid och en massa pengar pa denna affar har i CA i helgen.

Kristel said...

Costco, I love it!
I go about once a month and spend tons of $$$.
We are not carnivores, so I seldom buy meat, but just about everything else.
I just saw a diamond ring on their website $260000 only.. Hmm....

Shadow said...

Carina > Jadå, vi har Costco även i Manictown. Money-dump!

Kristel > Would you really buy a diamond ring at Costco?