Saturday, January 05, 2008

Deklaration 2008 och nyårslöften.

Nyårshelgen har varit skön och avkopplande. Jag har varit ledig i en hel vecka.
Tyvärr fanns det inte så mycket att göra. Jag läste ut tre böcker, tittade på minst 10 filmer och surfade på nätet.
Mrs.Shadow hade desto mer att göra – det är ju REA nu. Hon har varit ute och shoppat loss rejält alltså. I hallen står alla möjliga papperskassar från diverse märkesbutiker. Jag hittade både Hermés-, Louis Vuitton- och Gucci-loggor på påsarna. Kul för henne!
Själv blev jag rastlös ungefär halvvägs in i ledigheten och satte mig och sorterade kvitton för årets deklaration. Som varje tidigare år, blev jag förvånad över hur mycket taxi jag har åkt. Skulle lätt kunna köpa mig en mindre bil för samma belopp.
Nyårslöfte 1: Försöka begränsa mitt taxi-användande.

Under ledigheten körde jag slut på mitt snus. Det finns två butiker i Manictown som tillhandahåller snus i sitt sortiment. Jag åkte till bägge dessa butiker, men självklart hade de stängt fram tills den 7:e.
Ringde i stället polaren, som också snusar och alltid har ett lager i frysen, men han var hemma i Sverige på semester. Försökte erinra mig om hur hans hus såg ut. Någon möjlighet att bryta mig in månntro? Nej, jag tror att han bor i en larmad kåk, så det var inte ens värt ett försök.
Frun gör en timeout och kommer hem och lämpar av diverse shopping-påsar mellan två shoppingpass och jag förklarar mitt dilemma. Hon svarar kort, -"Maybe it's time to quit".
-"Yes, maybe..."
Nyårslöfte 2: Framtvingat snus-slut. Snusfri i 3 dagar nu. Det går galant!

Efter 5 dagars springande på rea och utförsäljningar sätter sig Mrs.Shadow ned och studerar alla sina inköp. 5 av påsarna kommer hon inte ens ihåg att hon hade köpt, än mindre innehållet. Hälften visar sig vara fel storlek, fel färg eller rent ut sagt något som hon egentligen inte alls tyckte om. Dessa prylar kommer med största förmodan att hamna hos hennes syster, eller någon av fruns vänner.
-Visst, jag driver en frivillig hjälpsorganisation ser ni!
Nyårslöfte 3: Skaffa mig en hobby som kräver lika mycket pengar som frun spenderar. Skaffa mig en älskarinna kanske?

Jag har vidare bestämt mig för att bli sund i år. Om jag ändå slutar snusa, så kan jag ju lika gärna fortsätta på samma bana. Jag ska dra ned på alkoholen, försöka resa mindre och motionera mer.
Jag ser att en älskarinna kanske kan vara lösningen för alla dessa mål.
Problemet är dock att hon kanske shoppar mer än vad frun gör.
-Nej, jag tror att köper mig en hund i stället!

Gott Nytt År då!

10 comments:

Nini said...

En hund är kanske mer välkommen hemma än en älskarinna?
Ger bättre motion och mindre huvudvärk, men kommer kosta dig en hel del pengar.

Äh, klart du ska ha en hund!

Maria, Barcelona said...

Uppdatera din fru: Shopping är så omodernt. Länge leve Al Gore!

Shadow said...

Nini > Hund är nog bäst. Jag får motion och hunden shoppar mindre än frun.

Maria > Samtidigt är det viktigt för konjukturen att consumer spending ligger på en hög nivå, men visst, jag gillar också Al Gore.

beerbelly said...

Ett helt inlägg jag missat :-)

Det måste vara en fullgod ursäkt för inbrott annars.. vännen förstår väl det?
Nyttigt att sluta förstås.

Har svårt att tro att en hund kan kosta lika mycket som en fru eller älskarinna...
Troligaste är nog att frun börjar köpa saker till hunden med. Diamant halsband etc etc..
Älskarinna låter väldigt trevligt däremot.. ordet har en positiv klang och det är nog goda möjligheter för att spendera en hel del på den hobbyn.
En nackdel med det är att frun kan kontra med att spendera väldigt mycket mer ..

Kör på flygcert hobbyn föresten?
Roligt och så dyrt man vill..

Å said...

Hmmm, OM du skaffar dig en älskarinna, så råder jag dig till följande:

1) Skaffa en separat mobil som du bara använder till samtal till och från henne
2) Skaffa dig ett separat konto där alla utgifter som gjorts i samband med henne dras ifrån
3) Använd kondom

Men det är inget jag har erfarenhet av eller uppmuntrar. Jag bara gissar. ;)

Shadow said...

Beerbelly > Missade du ett helt upplägg? Gud bevars! Haha, du är verkligen en trogen läsare! Tack för det!
Angående flygcertet, så får det nog vänta ett tag. Har varken tid eller ork just nu för att sätta mig i skolbänken igen.

Å > Jag har redan flera mobiler och många separata konton. Men kondom? Jag hade endast tänkt att gå till IKEA och äta köttbullar med henne...

The Pale Green Woman said...

Om det ändå mest handlar om IKEA och köttbullar så kan du lika gärna skaffa hund. Han/hon kommer uppskatta köttbullarna mer än vad en älskarinna skulle göra tror jag.

Shadow said...

Pale Green > Så sant! Kan kanske kompromissa och ha en älskarinna i koppel?

Nini said...

Tja, det finns kvinnor som tänder på sånt oxå :)

Men du lär få ganska många konstiga blickar om du går med henne så på IKEA...

The Pale Green Woman said...

Instämmer med Nini, det kan se konstigt ur. Kan du inte lära henne gå fot bara?