Thursday, January 24, 2008

Fiske och agn

Dagen var snart slut och solen sänkte sig allt närmare havsytan i horisonten.
Våra skuggor föll längre och längre på klipphällarna bakom oss för varje minut som gick.
Fiskmåsarna, som tidigare hade flugit omkring över våra huvuden, gick nu lunkade mållöst nere vid vattenbrynet. De drog sina näbbar genom fjäderdräkten och såg ut att förbereda sig för att avsluta dagen, precis som oss.
Solen stod nu så lågt att vi fick kisa med ögonen när vi samlade ihop våra fiskedon och fångst.
Det hade varit en bra dag, fångstmässigt sett. Visserligen visste vi inte namnet på hälften av fiskarna, men vi kände igen vissa av dem från middagsbordet.
När vi var färdigpackade tog vi våra prylar och började gå utefter vattnet mot vår bil, som stod parkerad någon kilometer bort. Vi hade fortfarande varsitt spö riggat, för att kunna fiska av kustremsan under vår promenad. Vi gick, samtidigt som vi gjorde några kast här och var på vägen.
Vid ett ställe var vi tvungna att hoppa över en liten klippskreva, där drivved och annan bråte låg fastkilad.
Drivved är alltid roligt att utforska. Man kan hitta alla möjliga saker bland drivved, till exempel flaskor och burkar från länder som man aldrig har hört talas om. Det känns lite exotiskt på något vis. Som att plocka upp meddelanden från en avlägsen civilisation.
Polaren hoppade ned i skrevan och började rota.
Jag stod ovanför och var otålig på att gå vidare då han plötsligt stannar upp i sitt rotande. Han tittar upp mot mig med ett flin, som borde passa bättre på en tioåring, och höll triumföst upp ett paket med Tampax. -"Nothing exotic at all", sa jag till honom, "Tampax is universal".
Han klättrade tillbaka upp på klippan där jag stod och satte sig att öppna en av tampaxhylsorna. Han flinade fortfarande som en tioåring.
Han plockade av skeddraget från fiskespöt och fäste i stället tampongsnöret i beteslåset. Jag avhöll mig från att kommentera och tittade på i tysthet när han sedan kastade ut tampongen i havet. Han vevade snabbt tillbaka och tampongen studsade över ytan, till vår stora glädje. Jag vet inte vad det var som fick oss att skratta så att tårarna rann, men det måste ha varit kombinationen av den oerhört vackra solnedgången ihop med den absurda synen av en stor uppsvälld tampong som studsade fram över ytan. Vi var ganska trötta också, vilket kan ha bidragit.
Efter några kast, så fortsatte vi att gå tillbaka mot bilen. Polaren hade kastat ut tampongen och gick nu mest och drog den efter sig i vattnet. Den gjorde ett sporadiskt hopp då och då.
Längre fram på stigen får vi se två kvällsfiskare komma gående mot oss. -"Hey!, keep it in the water", väser jag till polaren. Han följer min blick och får också syn på de båda männen som är på väg emot oss.
Han ställer sig lite slött med spöt i handen och den slaka linan hängandes ut i havet.
Männen kommer fram till oss och vi delar information på fiske-jargong, som ter sig helt normalt i ett sådant läge. De båda männen, som är i medelåldern, verkar vara erfarna sportfiskare. Den ene av dem ser vår frysbox och frågar om vi har fått något. -"Visst", säger jag och slår upp locket för dem att se innehållet.
-"Wow!", utbrister de. "That's a nice catch! What kind of bait did you use?"
Jag är precis på väg att svara "20 grams skeddrag i silver, med 8:ans krok", när polaren vevar hem den slaka linan och stolt håller upp tampongen, -"Tampax!"
De tappar fullständigt sina hakor. Deras ögon är på väg att trilla ur ögonhålorna och de är alldeles mållösa.
-"Wow!", är det enda de får ur sig innan de grubblande fortsätter sin färd förbi oss på stigen och jag tyckte mig höra dem mumla sinsemellan, -"It's probably an American technique..."

Nemo hälsar så gott förresten!

4 comments:

beerbelly said...

Hahaha skönt med en riktig fiskarhistoria :-)
Kan bara hoppas de testade att agna med tampong också.
Ha en bra kväll/dag!

Shadow said...

Beerbelly > Den sväller upp i svalget på fisken vet du. Behöver inte ens krok.

beerbelly said...

Hehe de blir som tokiga när de ser en och sväljer den hel..
Lät som en skön dag oavsett tampong fiske. Hel rätt med sådana dagar ibland. Varför lever man annars liksom?

K E I said...

Näää! Det här var ett typiskt pojkstreck som jag blir jättegenerad av.

Rodnar över hela kroppen.

Huh. Hoppas att gubbarna aldrig, aldrig testar det.