Tuesday, January 08, 2008

Hemlös

Mrs.Shadow och jag har diskuterat lite sinsemellan om framtiden.
Ska vi bo kvar i Manictown, eller ska vi flytta hem till Sverige?
Sverige är ju mitt hemland och jag känner mig fortfarande svensk i kropp och själ.

Jag har familj och släkt i Sverige, men frågan är om jag skulle klara av att bo där?
Sverige känns så litet, med inrutade rutiner och dåligt klimat. Landet där jantelagen styr och där kvinnorna ser ned på männen. Höga skatter lockar inte heller.
Jag älskar Sverige, men att bo där, det vet i sjutton! Jag tror inte att jag skulle känna mig "hemma" längre i Sverige. Jag har ju bott utomlands i över 15 år.
Manictown då? Känner mig inte speciellt hemma här heller. Staden har charmat och fångat mig, men jag är och förblir en utlänning, en expatriate, en främling. Jag bor här, men detta är inte heller hemma.
Mrs.Shadow konstaterade att jag har blivit hemlös. Ingen rolig term, men precis så känns det. Jag är hemlös.
Vi får därför titta på andra alternativ när vi en dag lämnar Manictown. Det blir svårt att hitta en plats där vi kan smälta in med ortsbefolkningen och starta ett nytt liv. Just nu ser det ut som att det mexikanska höglandet är vårt bästa alternativ.
Ett annat alternativ är att fortsätta vara hemlös i Manictown, för när man tänker efter, så är det ganska skönt att vara hemlös. Wherever I lay my hat, liksom.
Dessutom så är det bekvämare att äta middag med pinnar, i stället för kniv och gaffel. Man får en hand ledig till att sköta fjärrkontrollen liksom.

7 comments:

SixesAndSevens said...

Åh, jag är också hemlös... Fångad nånstans mellan Götlaborg och Norrlands djupa skogar... Stackars oss!!




:)

Å said...

där kvinnorna ser ned på männen

Gör inte kvinnor det överallt? Det är väl bara det att vi svenskor även uttrycker vår överlägsenhet verbalt, eller?

Nini said...

Jag är inte hemlös men rotlös...eller halv. Eller nåt.

beerbelly said...

Håller med. Flytta inte till sverige om du inte absolut måste.
Flytta till miami (där smälter du nog in)/italienska rivieran (bästa stället på jorden tror jag..) och ha ett sommarhus i sverige.

Pinnar är bra, men om jag kombinerar det med fjärren, så petar jag endera ut ett öga eller äter upp fjärren :-)

Carina said...

haha, har ocksa blivit hemlos/rotlos.. efter 14 ar i USA kanns det inte som att det har riktigt ar hemma, men tanken pa att flytta 'hem' till sverige ar heller inte lockande.. sa.. tillsvidare fortsatter jag vara hemlos har. :)

Lo said...

men Hawaii låter som ett skönt klimat

Shadow said...

Sixes&Sevens > Geografiskt sett befinner du dig någonstans i Dalarna då?

Å > Precis, svenskor uttrycker sig verbalt, plus att ni har lagar som backar upp.

Nini > Eller nåt? Hehe.

Carina > Vi har bott utomlands ungefär lika länge, så vi sitter nog i samma sits.
Har du ingen blogg förresten? Vore kul att få ta del av.

Lo > Jag har varit på Hawaii, Oahu och Kawaii flera gånger, men de passar bäst för att semestra på. Man blir så begränsad på en ö, inget för mig, jag behöver större ytor att röra mig på. Men klimatet är i och för sig perfekt.