Wednesday, January 16, 2008

Leasa prylar

Som jag har skrivit om tidigare, så leasar vi alla stora krukväxter och träd i hemmet.
Det är smidigt och de byter ut dem varje månad. Då kan man även passa på att välja nya sorter, så att man alltid får variation i hemmet. Behöver förmodligen inte tillägga att vi även leasade julgranen senast.
Förutom krukväxter, så har jag även leasat akvarium tidigare. Det var också mycket praktiskt. Man kunde välja nya fiskar varje månad och de levererades i samband med att de kom och städade akvariet en gång i månaden.
Nu har leasingfirman med krukväxterna expanderat och i deras nya katalog kan man finna allt möjligt att leasa.
Gardiner till exempel. Man kan byta färg och motiv varje månad om man vill. Mattor också.
Sitter just och tittar på en jättestor grillanläggning. Den levereras med kol och i kontraktet så får man den rengjord en gång i månaden, samt påfyllning av grillkol. Vår nuvarande grill är också jättestor, men problemet är att aset står i vägen under de 9 månader som den inte används. Att kunna leasa en ännu större grill, endast 3 månader om året, hade ju varit en perfekt lösning alltså. Då kan jag slänga ut det gamla aset och bereda plats för några fler leasade träd, eller något.
I den nya katalogen kan man praktiskt taget hitta precis allt. Möbler, husgeråd och interiör, allt finns att leasa.
Det skulle ju egentligen passa oss perfekt, för jag har problem med frugan.
Nej, nej, jag ska inte leasa någon fru alltså, men vad jag menar är att hon har så förbaskat svårt att slänga prylar. Varje gång vi köper en ny grej, så kan hon inte slänga bort den gamla, trots att vi båda vet att den aldrig mer kommer att användas. Det kan handla om elektronik, hushållsmaskiner, sängkläder, väskor och till och med kläder. I stort sett precis allting. Jag är tvungen att hyra ett extra källarutrymme bara för att få plats med alla prylar som egentligen borde slängas.
Jag sitter och filar på en idé där alla våra prylar bara försvinner nästa gång vi flyttar.
I stället så kan vi då starta på ny kula, med enbart leasade prylar. Varje gång vi byter en pryl, så hämtas den gamla upp av leasefirman, helt enligt kontraktet. Fy fan vad skönt det skulle vara alltså, att kunna använda källarutrymmet till något annat än att lagra utfasade handväskor från sent 90-tal (och ibland även från förra månaden).
Där ligger även tre stycken brudklänningar förvarade. Japp, det tog 3 brudklänningar innan frugan hittade den hon verkligen ville ha. Oroväckande att hon har sparat dem dock.
När jag var nere och rotade i förra veckan så hittade jag min gamla Macintosh Plus. Den är nog den enda prylen som jag själv inte kan slänga och som jag har sparat i alla år. Varje gång frugan frågar mig varför jag har sparat den, så svarar jag att den är värd en förmögenhet nu. Senast jag kollade så var den dock bara värd 50$ på secondhand-marknaden, men det är inget som frun behöver veta något om.
Kan dock tänka mig att byta den mot en pryl som inte finns att få tag på här i Manictown – En Stiga Snowracer King Size.

4 comments:

tebasile said...

precis vad jag behöver!!! Eftersom jag tydligen ska flytta var 6e månad så är jag mycket trött på att äga saker. Håller mig visserligen inom europa men det är dock jobbigt att flytta!
Kan tänka mig att äga lite kläder. Möjligen. Och katterna. Kan jag leasa resten?!

beerbelly said...

Snowrace King Size :-D.
Blir det inte dyrare att leasa än att köpa nytt lika ofta då?
Det kanske lönar sig för dig att elda ner huset med jämna mellanrum?
Lycka till och viktigt att kolla att akvarium, spritskåp mm är tomt innan man tänder brasan.
Ha en suverän kväll!

Shadow said...

Teabasile > Katter hade ju egentligen varit perfekt att leasa. Sköter de sig inte, så byter man bara ut dem. Var är din blogg förresten? Ser att du har bytt den tidigare blomma på bild, mot en båge. Snyggt!

Beerbelly > Bäst att kolla så att frun är ute också...

beerbelly said...

Hehe jo men jag nämde bara det viktigaste ;)