Wednesday, February 13, 2008

Alkoholproblem

De senaste dagarna har jag haft ett allvarligt alkoholproblem.
Frugan är borta i några dagar och varje dag när jag har kommit hem från jobbet, så har huset luktat som ett efter fylleslag.
Faktum är dock att inga fylleslag har ägt rum i huset, det bara luktar fylleslag. Efter tre dagar i dessa odörer bestämde jag mig för att vända ut-och-in på hela huset, för att identifiera upphovet till lukten. Jag vill ju inte att frun ska komma hem och tro att jag har hållit Playboy Penthouse-parties medan hon har varit borta.
Det stank i hela hemmet, men efter att ha gått runt med nästan i vädret, bestämde jag mig för att göra en noggrann genomgång av köket.
Under diskhon hittade jag orsaken. En stor dunk med industriell alkohol hade vält när jag stoppade in en hink därunder. Vår kära hemhjälp hade förmodligen tappat bort locket, för runt toppen satt det bara lite plastfolie som hölls på plats med ett gummiband. Sakta hade hela innehållet runnit ut i utrymmet under diskbänken.
Det har runnit ned under själva bottenplattan och i skrymslen som jag inte kommer åt att torka. Det avdunstar förmodligen av sig självt, men dunken höll minst 2 liter, så det kommer att dröja ett tag.
Jag fick därför ringa upp vaktmästeriet och be dem plocka isär min diskbänk. De lovade att komma under samma dag och fixa det medan jag var på jobbet.
När jag kom hem igår kväll, så luktade det inte sprit längre. I köket var diskbänken återställd och ovanpå låg en räkning på ungefär motsvarande 300 dollar. Där stod även 3 vinflaskor av finare årgång. –Bra service!, tänkte jag.
Jag ringde upp vaktmästeriet i morse och tackade för ett bra utfört jobb och fick då veta att vinflaskorna hade hittats i utrymmet under bottenplattan. De måste ha fallit ned i utrymmet mellan golvet och bottenplattan och legat där ett bra tag. De kan till och med ha tillhört de som bodde här innan oss.
Jag passade på att fråga om de hittade något annat där också?
-"Yes, but you don't want to know!", svarade vaktmästaren.

Jag borde nog dock ha bett om att få veta, för jag har nu gått omkring hela dagen och grubblat på vad de har kunnat hitta. Ett bo med över hundra kackerlackor? 1000 silverfiskar? Döda råttor och möss? Någons mormor?

4 comments:

The Pale Green Woman said...

Om han säger att du inte vill veta så tror jag du ska lita på honom i det här fallet ...

beerbelly said...

Cool med några gamla vinare. Om tanken på att kackerlackor krupit över dem blir för svår.. så kan jag ta dem =).
Håller med om att det är bättre att veta. Det kan inte vara lika illa som det man hittar på med fantasin.

Nini said...

Meeeen, nu kommer ju jag oxå gå å fundera på vad det kan ha varit där nere!!

Massivt mögel? En skatt? En ny dimension?

londongirl said...

Men för sjutton! Kan du genast ta reda på vad de hittade! Vi är fler som vill veta.

Tänk om det var en knarkgömma? Eller en väska med pengar....eller..