Tuesday, February 19, 2008

Att välja sällskap

Det verkar som att det över lag råder en global bloggsvacka just nu, så jag slipper känna skuld för att jag har försummat bloggen den senaste veckan.
Bland mina länkar i högerkolumnen, så leder en av dem till ett par som har bestämt sig för att segla i 1000 dagar på öppna hav, utan att gå iland en enda gång under dessa 1000 dagar.
Killen har byggt båten själv och tillsammans med sin flickvän, och stöd från diverse sponsorer, startades resan i april förra året, från New York.
De reser utan något mål. Utan något geografiskt mål åtminstone, eftersom målet är 1000 dagar. Jag har följt dem på bloggen och de har nu passerat 300-dagars-strecket. 700 dagar kvar.
Själv reser jag mycket, men jag har svårt att förställa mig hur det är att resa utan något konkret geografiskt mål. Den största utmaningen är nog ändå att leva bara två personer på en så begränsad yta.
Satt och funderade på om jag själv skulle kunna klara av något liknande? Med frun som sällskap skulle det vara stört omöjligt. Vi hade nog inte klarat mer än en månad under de förhållandena. Dessutom så tror jag inte att Gucci tillverkar seglarkläder.
Förutom en båt som går att lita på, så är personkemin den viktigaste biten.
Efter att ha försökt sätta mig in i deras situation och bollat lite med tanken, så har jag kommit fram till att enda möjligheten för mig att genomföra ett liknande projekt skulle ha varit i sällskap med Angelina Jolie.

2 comments:

beerbelly said...

Lite skuld skadar inte ;)
Hehehe personkemin med Angelina är såpass bra alltså. Cool länk och snygg båt. Att de väljer en träbåt och trämast etc .. jag kan inte mycket om segling det kanske fortfarande är hållbarast med trä iofs.
Han ser ut att ha gjort ett bra val till sällskap tycker jag.
Som du säger den största utmaningen om man inte räknar med storm etc borde vara att vara ensam med en person. Jag fattar inte riktigt poängen med hela resan?
Varför inte bara njuta av seglingen sen gå iland ibland.. märkligt.
Tror inte jag skulle ha så svårt att klara 1000dagar men vem vet. Massor med film,böcker och bra internet uppkoppling bara.
Ha det gött.

Lo said...

haha, vad sjuk du är!