Monday, February 04, 2008

Blodiga knogar och snö

Klockan är 11 och jag har redan druckit 4 koppar kaffe. Känner mig helstissig och har ett konstant buzz i huvudet.
Dagen började mindre bra. Hela staden är lamslagen, eftersom det föll minst 2 cm snö igår. Trafiken kryper fram, trots att vägarna är rena och ser ut som efter en vanlig regndag.
Mer än 150 personer har brutit ett, eller båda sina ben och en person har avlidit av sina skador.
Halva kontoret har inte lyckats ta sig hit idag. 2 centimeter...

I helgen köpte jag en cykelkorg till min cykel. Jag ville få den monterad, men väntetiden på 1 timma samt övertro på min egen händighet, fick mig att göra det korkade valet att själv montera den.
Killen i cykelbutiken fick det att låta lika enkelt som att banka ihop en IKEA-möbel och det vet ju alla hur lätt det är...
Efter en stadig lunch innanför västen, plockade jag fram min verktygslåda och skred till verk. 15 minuter senare hade jag lyckats slå alla mina knogar blodiga, utan att ha lossat en endaste skruvjävel. De satt som berget!
Ut kommer frugan och föreslår lite 5-56 för att lossa på skruvarna. Jag följer hennes råd och några minuter senare sitter skruvarna så löst så att jag nästan kan blåsa dem fria. -Tack 5-56!, -bästa uppfinningen sedan bananen.
Till slut lyckades jag få dit cykelkorgen. Min mountainbike ser lagom snygg ut nu, med en överdimensionerad korg framtill. Men den var nödvändig. Jag har tröttnat på att cykla omkring med ryggsäck för alla mina gymprylar, inköpta livsmedel, hagelbössa och PC.
Självklart kände jag mig tvingad att testköra cykeln.
Ett varv runt kvarteret visade sig inte vara någon bra idé alls. Det låg ju hela 2 centimeter snö på marken!
Jag körde omkull i första kurvan och slog i armbågen.
Cykelkorgen är inte längre lika symmetrisk som den var vid inköpet, men tjänar dock fortfarande sitt syfte.
När jag ligger där på marken, som en roadkill, så går självklart en granne förbi och påpekar att man inte ska cykla när det snöar. -"I was just testing the..., whatever!"
-"Lite snöfall har aldrig stoppat en svensk från att cykla", sa jag i stället.
-"Ja, men i Sverige har ni ju dubbdäck", svarar grannen då.
Dubbdäck för cyklar? Finns det? Idiot!
-"Yeah, yeah." Jag tar min cykel och leder den tillbaka mot hemmet.
Jag borstar av mig snön och går in i värmen.
Frun undrade om jag hade lyckats montera min cykelkorg och jag svarade att uppdraget var slutfört.
-"Don't even think about going for a test-ride in this weather", säger hon till mig.
-"Of course not baby, do you think I'm stupid?!"

Ingen bra dag alls trots att det snöade. Snön var faktiskt snöblandat regn och jag har blodiga knogar samt ont i min armbåge. Jag äger en deformerad cykelkorg.
När jag senare sitter framför TV:n, med en whisky i handen, så upptäcker jag dessutom ett långt hårstrå som växer ur mitt ena öra! Jag har fortfarande några år kvar till 40, men odlar ändå redan öronhår! -Förbannelse! -Sparka på en liggande man!
Jag går och sätter mig framför datorn i stället och surfar lite.
Söker på Google och ser att det faktiskt finns dubbdäck för cyklar, -i Sverige. Hur fan visste min granne det? Och hur visste min fru att 5-56 är bra för att lossa på envisa skruvar?
Avslutade dagen med att se på en film som lämnade ännu fler frågetecken – Babel. En mycket skum film.
Dagens enda ljuspunkt var att jag fick skotta lite snö, ursäkta, snöblandat regn.

10 comments:

The Pale Green Woman said...

Klart det finns dubbdäck till cykel. Jag tillhör de fega som ställer in cykeln när det blir vinter, men de som cyklar året runt har ibland dubbdäck. De sägs vara bra. Ska jag be Cykel-Viktor posta ett par till dig?

Shadow said...

Tack, men jag tror att jag ställer cykeln de få dagar som det snöar här.

K E I said...

Stackare. Vilken dag!

Cliff Hanger said...

Jag hade redan sökt upp och kopierat detta innan jag såg att du googlat på dubbdäck:

"Dubbdäck för cykeln?
Fråga: I dessa trängselskattider är det intressant att få veta mer om dubbdäck till cykeln. Vad kostar de och vilka märken finns?
Anita Wagner

Svar: Urvalet av dubbdäck för cykel är kraftigt begränsat. De flesta däcken görs av Nokian, undantaget är de däck som Biltema saluför. Priserna varierar kraftigt. Biltemas kostar från 129 till 179 kronor och Nokian kostar från 350 till 800 beroende på modell. Hör med cykel och sportfackhandeln för mer information.

DN Konsument"

Det där med hagelbössan förtjänar en förklaring tycker jag...

Kristel said...

Cykelkorg on a bike..
Tour de France is next!
Hagelbossa with your pc..so you are packing..hm, any laws against that where you are?

beerbelly said...

En hård dag. Alltid roligt med publik och vitsiga kommentarer när man ligger sönderslagen på asfalten. Måste föreslå att du köper ett hölster till hagelbrakaren. Gärna ett i stil med terminators som arnold har på hd:n. Sänder fel signaler annars. Cykelkorg verkar praktiskt om än svårmonterat ;)
Ha en bra kväll/dag!

Lo said...

bästa uppfinning sedan bananen? haha, du är så rolig!
Babel är bra :) Brad är suverän by the way ;)

Eva HBG said...

Hej hopp!
Bosätt dig i Skåne, här är det enbart stormar som gäller på väderfronten. (3 stormar på en vecka...)

Vill även säga att jag nu följt din blogg en längre tid och du skriver levande och roligt! Tack för många skratt!

Shadow said...

Kei > Tack för sympatin!

Cliff > Jag överdrev lite angående hagelbössan.

Kristel > Sorry, I just wanted my bike to sound like a real redneck-bike. Actually it’s a yuppie-bike, with a cykelkorg nowadays.

Lo > Jag fattar inte filmen. Skådespelarna gör bra prestationer, men handlingen var skittråkig, tyckte jag. Rinko Kikuchi är dock en favorit. Mycket snyggare i verkligheten, än i filmen.

Eva HBG > 3 på samma vecka?! Lite för mycket av det goda.
Tack själv för att du besöker mig.

Nini said...

Iiiisch öronhår?!? *ryser*

Visste inte du at 5-56 lossar skruvar? 5-56 lossar allt!! Dessutom luktar det gott :)