Sunday, February 03, 2008

Pyssel - Origami

Jag tittade igenom besöksstatistiken lite sporadiskt härom dagen och upptäckte att minst 20 sökningar om dagen landar på bloggen genom sökorden “origami + låda”.
Hittills har jag inte kunnat tillfredsställa dessa sökningar, så jag tänkte vara extra givmild idag och faktiskt lägga upp en beskrivning på hur man viker dessa lådor. Det finns många varianter, men detta är en av de vanligaste.
Plocka fram pappret nu, för det är dags för lite söndagspyssel.


Starta alltid med ett kvadratiskt papper. Ju mer exakt pappret är, desto bättre resultat i slutändan. Försök även att hitta ett papper med olika färg på fram- och baksida.
Börja med att vika pappret på mitten och sedan på mitten igen, så att det det blir en fjärdedel av storleken. Veckla sedan ut pappret igen.
Här vill vi nämligen bara lämna markeringar i pappret, för att underlätta vikningar längre fram.
Nästa moment, nedan, är också bara för att lämna markeringar.


Som sagt, här vill vi göra markeringar i trekant, så vik pappret diagonalt två gånger och veckla sedan upp igen. Vik sedan in alla hörnen mot mitten av pappret. Det borde vara enkelt nu när centrum är tydligt markerad från tidigare markeringar.


När alla hörnen är invikta, så ska det se ut som i översta rutan till vänster.
Vik sedan in två motsatta långsidor mot mitten, för att lämna markeringar i pappret. Veckla ut pappret till samma position som i översta rutan till vänster igen.


Ta nu och vik in de två resterande motsatta sidorna av pappret, för markering. Samma process som ovan. Veckla sedan ut pappret helt, men behåll två hörnen invikta mot mitten, som i bilden. Ställ två motsatta långsidor i 90 grader mot botten.


Okej, här kommer den kruxigaste biten. De två öppna hörnflikarna ska vikas in, över sig själva och sedan mötas perfekt i centrum. Se översta rutan till höger för detalj. Jämför färgen på baksida och framsida av pappret, så att ni får det rätt. Därav rådet att använda papper med olika färg på fram- och baksida.
Gör sedan likadant med den återstående sidan och –Voila! En låda.
För att göra ett lock till lådan, görs samma vikningar med en förskjutning på någon millimeter ifrån mittpunkten, när man markerar.

Seså, ni som provade på, lägg upp resultatet på era bloggar. Observera att dessa lådor inte säljs på IKEA, så fusk är uteslutet.
En trevlig liten låda som man kan vika under möten, för att spotta ut tuggummit i, lägga jordnötter i, eller förvara kondomer i.

Happy folding campers!

7 comments:

The Pale Green Woman said...

Vad sjutton, är inte du ute och leker i snön??

Shadow said...

Har lekt, skottat och halkat. Sitter nu och ojjar mig framför datorn och stryker min armbåge.

K E I said...

Såna där lådor viker jag och min mamma vareviga jul och vareviga födelsedag. Sant!

Men vi viker färre markeringar och så fubbklipper vi i hörnen. Lovar att fota och lägga ut på bloggen.

londongirl said...

Oj! Alldeles för pyssligt för mig....kan bara göra smällkarameller. På det årlig julpysslet på min skola har jag och en kollega hand om pysselstationen där man gör såna.

Har allvarligt funderat på om inte smällkarameller passar i påskris också. Vad tycker du?

beerbelly said...

Bra jobbat. Lovar inte att lägga upp någon hos mig. Är inte så fingerfärdig. Jag får hitta en annan lösning för kondomerna.. :)

Anonymous said...

Hej!
Hamnade här efter sökning på... ja, just det, origami + låda! Jag har nu suttit och läst din blogg länge, länge och jag vill bara hoppas på att du gör något mer av ditt skrivande! Visst, du är ju publicerad så här också, men jag skulle gärna köpa en bok av dig!
Tack för god läsning! Absurt, kul och mycket "feel-good"-känsla!

Anonymous said...

I am regular reader, how are you everybody?
This article posted at this site is genuinely nice.


Stop by my blog: kostenlos spiele spielen
my website: This Internet page