Thursday, March 13, 2008

Annorlunda dag

Jag har precis kommit tillbaka till kontoret från en begravning.
Väldigt många gäster var närvarande.
Det bjöds på mängder med god mat. Stora uppläggningsfat bars in, det ena efter det andra, i samma takt som de tömdes. Variationen var det heller inget fel på, med mat från alla världens kontinenter.
Ölen och spriten flödade och många av gästerna var rejält berusade redan vid lunchtid.
Mellan borden sprang det omkring barn, som lekte tafatt och kurragömma. Någon dansade spontant och någon sjöng några toner.
Jag hade trevliga konversationer med äldre människor, som kunde berätta om sina minnen från krigets dagar.
Ett grupp med barn kom och drog i min kavaj och ville att jag skulle komma och kasta boll med dem. Alkoholen i min kropp satte stopp för det 5 minuter senare, då jag flåsade av utmattning. Jag tog mig tillbaka till festlokalen igen och fortsatte att dricka öl.
Det var en mycket trevlig dag, som tyvärr överskuggades av det faktum att någon hade dött. Det var dock svårt att tro det, när man satt där och skålade i öl och whisky klockan 11 på förmiddagen.
En kista med den döde, som stod mitt i festlokalen, påminde mig varje gång jag kastade ett öga åt det hållet. Snart var dock kistlocket fyllt med halvt urdruckna spritglas och tomflaskor. Det var en alldeles surrealistisk upplevelse.
Jag hade jättekul på begravningen och jag får försvara med mig att de flesta andra också verkade ha det trevligt. Jag träffade dessutom en hel del nytt folk och vi bestämde att träffas igen vid ett annat tillfälle.
-Puh, vilken dag alltså! Jag ser fram emot nästa begravning!

4 comments:

beerbelly said...

Det verkar onekligen som begravning är helt ok där. I cant wait ;)
Jag tycker det är hemskt. Våra begravningar är ju inte parties direk heller.
Ha en bra bakis dag!

Nini said...

Hmmm brukar man ha med den döde på festen? Eller brukar den döde vara med fast det inte brukar vara lika mycket fest?

Shadow said...

Beerbelly > Den bästa begravningen hittills!

Nini > Den döde brukar vara med. Det kanske var extra festligt denna gång, eftersom ingen långvarig sjukdom eller olycka låg bakom dödsfallet. Han levde ett fullt liv.

Nini said...

Ah ok. Jag hade för mig att det var så men det där med full fyllefest lät liksom inte riktigt bekant :)