Wednesday, March 19, 2008

Dollar, mobiltelefoner och blindhet

Jag håller på att reda ut en eländig dollarsituation och det tar nästan all min tid numera.
Dollarn har fallit 14% bara i år. Inget kul alls när man har intressen och investeringar som är dollarstyrda.
"Allt som går upp måste också komma ner" - ett uttryck som jag hoppas även funkar i sin motsats.

På tal om något helt annat. De har bakat in i stort sett precis allt i mobiltelefonerna här. Det finns ingen funktion som jag kan tänka mig saknas längre.
Tillverkarna verkar också ha nått sitt tak, för nu har de börjat lansera vattentäta mobiler som standard.
Jag tyckte att den funktionen var totalt onödig, men enligt dagens tidning så kan man läsa att 41,2% av mobiltelefonanvändarna någon gång har använt sin telefon i badkaret. Med både MP3-spelare, radio och TV inbyggt, så kan jag förstå behovet, men det är inte aktuellt för mig som hellre duschar än badar. Jag kan dock se behovet av att behöva skicka iväg ett snabbt mejl till kontoret när man är ute och snorklar bland korallrev.
Det senaste är dock en mobiltelefon med inbyggd breathalyzer, för buss- och lastbilschaufförer. Telefonen gör en promillemätning av alkoholen i blodet och skickar sedan resultatet till en dator på huvudkontoret för analys. Chauffören får inte starta sitt fordon förrän huvudkontoret har gett klartecken.

Slutligen, i den nordligaste delen av landet åkte en "påstådd blind man" fast för bedrägeri. Han hade länge svindlat och erhållit socialbidrag för sin blindhet, men arresterades när han försökte förnya sitt körkort.

6 comments:

Petra said...

Ah, vattentät mobil skulle jag behöva. Jag, *ähum*, råkade nämligen köra makens mobil i tvättmaskinen - två gånger på rad för säkerhets skull - för ett tag sedan. Nu funkar denväldigt sporadiskt och irrationellt. ;-)

Antira said...

Euro baby, Euro :)

beerbelly said...

Dollarn låter inte så kul att jobba med nu nej. Hoppas det blir bättre.
Hehe ja det var onekligen en variant på användning av mobilen. Det borde gå att driva vidare ihop med gps:en. Om man blåser och får en för hög nivå så beställs en taxi auto till den positionen.

Blind med körkort. Det verkar vi ha många av =)
Ha det gött!

Örjan said...

Vattentäta mobiler-onödigt?

Är det inte du som berättade hur du tappade mobilen från segelbåten och såg den flyta innan den sjönk?

Om den varit vattentät, kanske du kunnat rädda den, eller?

Shadow said...

Petra > Två gånger genom tvättmaskinen? Bra! Jag tycker om noggranna kvinnor.

Antira > Om jag bara kunde välja!

Beerbelly > Om du filar lite till på din idé så har du nog ett patent inom räckhåll.

Örjan > Om den hade varit benägen att kunna hålla sig flytande, så hade jag kanske kunnat rädda den.

beerbelly said...

Hehe jepp. Problemet med patent är ju att det är väldigt svårt att ta det på tjänster.. det är lösningar som är det vanliga tror jag. Det där går ju att fixa på en mängd olika sätt. Rent spontat var det nog mer ett skämt med .. vet inte hur stor marknad det kan finnas.
Men lite filad som sagt så kan det kanske vara en skaplig tjänst. Har en annan idé på det området som jag kanske kollar mer på.

Ha det gött och kör inte berusad =)