Saturday, March 22, 2008

En högtid att förglömma

Aj då, jag glömde totalt bort att det är påskhelg, -högtiden som firas till minne av jultomtens korsfästelse.
Hemma i Sverige sitter nog hela tjocka släkten och målar ägg i rådande stund.
Här är det noll påskstämning. Varken fjädrar, ägg eller påskkärringar. Till råga på allt, så sitter jag dessutom på kontoret. Jag tyckte mig se en påskhare skutta omkring ute i korridoren, men det visade sig vara en av våra nyanställda töser som var utsmyckad i Chanel, från topp till tå.
-"Happy Easter", hälsade jag henne.
Hon såg ut som ett stort frågetecken. -"It's Easter, you know", informerade jag henne om.
-"Oh..., Okay!", svarade hon och såg inte ett dugg klokare ut.

På vägen ut på min lunch stötte jag på Rafee i hissen och hälsade honom med samma hälsningsfras, -"Happy Easter dude".
-"I'm a Muslim", svarade han och fortsatte att pilla på sin Blackberry.
Nere i lobbyn stod Narsi och slöbläddrade i en tidning. Jag styrde mina steg mot honom, men bytte riktning halvvägs framme, - han är från Indien.
Vi kristna agnostiker är helt klart en minoritet här borta.
Jag ringde frugan och frågade henne om jag borde köpa med mig lite ägg hem?
-"Why?", frågade hon.
-"Because it's Easter, baby".
-"So?"
Jag ger upp.
Jag åt i alla fall en ägg-sandwich i morse, så jag får väl nöja mig med det.

Glad påsk då!, ...om det är någon av er som känner till högtiden i fråga.
Hur sedan någon på allvar kan tro att det var jultomten som korsfästes är absurt, när alla vet att det var påskharen som satt på korset.

3 comments:

beerbelly said...

Hehehe trodde det var påskharen som blev grillad och man eldade korset?
Tomten åt upp haren skänkte ägg till alla barn.
Borde bytt till gottnytt år till muslimen?
Glad påsk!
(alla ursäkter för sill och nubbe är ok)

Sofia Quant said...

tack för påminnelsen!
mitt firande var inte bättre det..ägg-sandwich från lawson..mummsfillibabba!

Shadow said...

Beerberlly > Han är dock ungefär lika oreligiös som jag är. Han dricker sprit och tycker att det är alldeles tillräckligt med endast en fru.

Sofia > Jag tror att min var av samma märke faktiskt.