Friday, March 07, 2008

Flyg och flygplatser

När man jobbar som jag gör, så hör man ofta nyheter och rykten inom flygindustrin.
Jag jobbar med många av de största, samt även mindre, flygbolagen.
Jag är god vän med både flygvärdinnor och piloter och de brukar gärna dela med sig av gossip som berör branschen.
En av mina vänner är en pilot som tidigare var stridspilot inom US Airforce. Han flög dessutom B-52:or under Operation Desert Storm, i Kuwait. Han är numera en kommersiell pilot och gör regelbundet stopovers här i Manictown.
Vi var ute och svingade några öl när han senast var i stan och han berättade då att av alla de flygplatser som han har landat på runt om i världen, så tycker han minst om den internationella flygplatsen här i Manictown. Han blir alltid kallsvettig när han går ner för landning här. Tydligen så är han inte ensam om det heller. Flygplatsen är över lag känd för att vara svårlandad, informerade han. Det kan man dock inte tro när man ser flygplatsen.
Tydligen så lyckades de inte köpa loss mark så som vore lämpligast, när flygplatsen byggdes. Därför är landningsbanan placerad i fel väderstreck, med otäcka kastvindar från sidan som resultat.
Med tanke på att jag landar där i snitt två gånger i månaden, så var det inte riktigt vad jag ville höra från en erfaren stridspilot, som har blivit både beskjuten samt landat på löjligt korta landningssnuttar på amerikanska örlogsfartyg.
-Thanks for that one pal!

4 comments:

beerbelly said...

Schysst =).
Landningar är nog jobbiga ändå. Åtminstone när man varit med om några besvärliga. Starter är sköna däremot. Tur att de flesta piloter är skapligt nyktra och duktiga ändå :D

Tove said...

Nejmen, varför berätta detta nu? Nästa torsdag skall jag resa till Manictown med man och barn ju. Business-champagnen kunde ju vara en lösning, men flygtiden talar emot det. (Vill ju vara i någorlunda form vid ankomsten). Nå, det kanske inte är så vanligt med olyckor ändå - piloterna skärper väl sig när de är medvetna om svårigheterna. ¨~

Shadow said...

Beerbelly > Nyktert tillstånd får nog ses som en förutsättning för en lyckad landning.

Tove > Vad kul att ni ska komma hit! Business or pleasure?

Tove said...

Pure pleasure såklart!
Fast jag vet inte ... vi skall åka tåg en himla massa och bada bada bada på kvällarna. Låter lite hysteriskt nu när jag tittar på det, men det blir säkert alldes unnerbart!