Monday, March 10, 2008

Gula och blåa paraplyer, eller Burberry

Kallt ena dagen och varmt den andra. Det svänger mellan vinter och sommar här nu, ibland flera gånger under samma dag.
Regn idag.
När jag tog bussen till jobbet i morse, så kunde jag konstatera att IKEA har blivit ganska stora här nu. Förutom mig, så var det ytterligare en kille på bussen som hade gult IKEA-paraply i handen. Tydligen så har IKEA även blåa paraplyer i sitt sortiment, men dessa har varit slut på lager sedan gamla testamentet. En bristvara med samlarvärde här i Manictown.
Det gula IKEA-paraplyet stod enklast att ta vid dörren i morse, så jag tog det i stället för mitt Burberry-paraply.
-"Please don't go to work with that yellow umbrella", sa frun och sträckte fram mitt Burberry-paraply i stället.
-"Okey, but I might misplace it and lose it", svarade jag och tog emot paraplyet.
Frun drog snabbt åt sig paraplyet igen och jag fick åter mitt gula IKEA-paraply i handen.
Dagar som denna, när det spås regn endast under morgonen, är det som upplagt för att glömma paraplyet när man går hem för kvällen.
IKEA-paraplyet är billigt, och det gör inget om man tappar bort det, men samtidigt är det väldigt opraktiskt. Det är av golfmodell, vilket gör att man inte kan hänga paraplyet över armen. Upptäckte mitt misstag för sent, och jag hade gett vad som helst för ett krökt handtag, där jag stod på bussen och jonglerade väska, paraply och växelpengar. Jag tror dessutom att jag stack ut ögonen på några småknattar som stod inom svingavstånd.
Förstår inte varför jag över huvud taget köpte Burberry-paraplyet. Risken för att jag glömmer mitt paraply någonstans är alltid överhängande, så jag kommer nog att få dra omkring på ett IKEA-paraply i all framtid. Sedan kan jag ju alltid skryta med att jag faktiskt har ett Burberry-paraply hemma, i säkert förvar, icke att användas när det regnar.
Idiotiskt!

När jag kommer fram till kontoret, så ser jag att det redan står ett dussin IKEA-paraplyer i paraplystället vid entrén. Alla är gula förutom ett, som är blått. -"Lyckost", tänkte jag för mig själv.
Ska bli intressant att se hur många IKEA-paraplyer som står kvarglömda, mitt paraply inkluderat, efter att alla har gått hem för dagen.
Strålande solsken ute nu och jag kan nästan satsa pengar på att jag kommer att glömma kvar min gula följeslagare. Hade jag däremot ägt det eftertraktade blåa IKEA-paraplyet, så skulle jag med säkerhet komma ihåg att ta med mig det hem igen.
Varför jag hittills har förlorat alla mina tidigare Burberry-paraplyer och nu är uppe i mitt 5:e, är dock oförklarligt. Jag tror att det springer och gömmer sig när jag, rund under fötterna, ska ta mig hem från något av stans vattenhål.
-Jag vill ha ett blått IKEA-paraply!

1 comment:

beerbelly said...

Hehe det är hetaste hett med blått ikea alltså :).
Paraplyer är verkligen märkliga på att försvinna.
När jag jobbade på irland fanns ett inarbetat system (hmm tror och hoppas jag..). När man var klar för kvällen på puben tog man bara det som var närmast och gick hem. Lite hela havet stormar.. den som var mest berusad och gick sist fick inget paraply.
Ha en bra dag och gå tidigt ;)