Thursday, March 06, 2008

Visitkort

Jag har ett system där jag förvarar alla visitkort som jag har fått i en pärm, i bokstavsordning. Över åren har jag nog samlat på mig några tusen visitkort.
Bokstavsordning är ett svagt system när man inte ens kommer ihåg namnet på företaget. Man kanske skulle ta och köra med färgordning?
Satt och funderade på om jag skulle börja indexa efter bransch i stället, men sekreteraren påpekade att sektionen för nattklubbar då skulle utgöra 90% av pärmen. -She's got a point there!
Någon som har ett bra system för att katalogisera visitkort?

9 comments:

Anonymous said...

Nej det är banne mig omöjligt. Jag började helt enkelt sätta in dem i den ordning de droppade int, det funkar lika illa som allt annat och går fortast att hantera.

Klart jag kommenterar här även om jag inte bloggar. Man måste prioritera vettu :-)

/PGW

Haddock said...

Scanna in dom!
Jag hade alla mina sorterade efter bolag men en del bolag börjar bli sjukt stora plus att folk som flyttar runt genererar en massa dubletter.

Nu låter jag datorn OCR-läsa korten och sen kan jag söka i databasen på vilket kriterium jag vill (funkar oftast om inte företagsnamnet är alltför grafiskt formgivet.)

beerbelly said...

Jag träffar inte folk med visitkort så ofta ..än färre som vill ge mig sitt :-D. Har slutat bära med mig egna också. Skönt att vara lite hemlig.
Idén med att sortera kronologiskt låter lovande. Men jag skulle utöka med att flytta upp kort överst i listan vid användning. Sen har man en fin sortering vid årets slut. Visit kort man inte använt arkiveras slängs.
Hehe 90% nattklubbar. Låter som en god fördelning.
Ha en bra dag!

Tove said...

Ja jag har ett bra! :-)

Fortsätt ha dem i bokstavsordning, men skriv datum på (eller enklare årtalet bara). Gå igenom en gång om året och kasta de du inte använt under året. (Jodå! Det kommer du ihåg.)
Papperskorgen är för övrigt underskattad. Är det riktigt viktigt kommer det/den alltid igen i alla fall!

Lycka till!

/Tove

Stefan said...

snacka med Dagens Bild -Danne. han har organiserat hela min datorvärld åt mig. Killen kan systematisera...synd bara att jag inte hittar bland mina grejjer längre men det är jävla fin ordning

;)

tebasile said...

ge alla visitkorten ett nummer. sedan gör du en databas i valfritt programm där du knappar in färg, form, datum, firma, position, uppgifter, namn och tillfälle du fick kortet på också en kommentar att haka upp på när du kontaktar snubben du träffade för 2 år sedan på ngt konferens.... Ok, tar en viss tid, men borde få ordning på ditt problem... lycka till hur du äb gör det!

Shadow said...

Pale Green Woman > Bra prioritering!

Haddock > Scanna låter vettigt ur datamässig synpunkt, men det betyder väl förmodligen mer jobb också.

Beerbelly > Smart! Låter bra!

Tove > Tack. Bra förslag!

Stefan > Hehe, i mitt fall är det också just ordningen som skapar problem.

Tebasile > Det där med en kommentar var bra idé som jag också snor! Tack!

danne said...

:-) Well, om du frågar mig så brukar jag först och främst sortera på världsdel/land. Därefter brukar jag singla ut de som är jobbrelaterade, dvs kontakter som man faktiskt skulle kunna behöva kontakta någon dag. Sedan kommer den andra kategorin som är logistik, dvs hotell & restauranger eller galna ställen som man av en eller annan anledning vill ha ett minne av. Den tredje och sista kategorin är den privata där vänner och annat löst folk som inte passar in i någon annan kategori. Så om du tex skulle gå på en strippklubb, så skulle du kunna kategorisera deras visitkort som a, jobb, om du hade tänkt att sälja något till dem, b, logistik, om du hade tänkt att besöka dem igen, eller c, privat, om du blev kompis med strippan. Allt sorterat per land och per år eftersom visitkort är färskvara. Lycka till! :-)

Shadow said...

Danne > Tack! Jag märker att du verkligen kan det här, precis som Stefan upplyste om. Ska genast göra så som du föreslår. Tack ännu en gång! Lysande!