Wednesday, April 30, 2008

Ett sent svar på en utmaning

Jag blev utmanad av Kristina och har suttit alldeles för länge på utmaningen utan att göra något åt den. I ärlighetens namn, så trodde jag att jag redan hade gjort den en gång tidigare, men den villfarelsen berodde nog på att jag har läst utmaningen hos så många andra.
Kristina, ursäkta att det blev så sent!

1. Hur länge har du bloggat?
Gjorde mitt första upplägg i slutet av 2004, fast på en annan blogg, som jag numera har lagt ned.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga?
Jag hade faktiskt ingen uppfattning alls om andra bloggar innan jag själv började. Jag läste inte ens bloggar.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
En blogg som skrevs av en expat-tjej, som bodde på en båt.

4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Går aldrig tillbaka och läser.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Runt 30 stycken tror jag.

6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar?
Majoriteten är dagboksbloggar.

7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?
Bad Girl Nini - Ibland är hon härligt arg. Uppfriskande!

8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om?
Lik och lik... Kanske inte, men en ganska lik situation åtminstone. Eller kanske inte. Expatriate i alla fall – utland, jobb, familj, kulturkrockar osv.
Barcelona-Stockholm, av Maria.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Det är bara några få personer i Manictown som känner till min blogg. Min sekreterare till exempel, samt några vänner. Ingen av dem kan dock svenska, så de kan inte heller tycka något om varken bloggen eller mitt bloggande.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Det finns bara en enda person som känner mig och som samtidigt kan läsa bloggen. Jag ska fråga henne nästa gång vi träffas.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Jag är privat till den grad att jag är en skugga. De flesta vet inte ens om att Manictown egentligen syftar på Bengtsfors.

12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför?
Man ska aldrig säga aldrig.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?
Väldigt lite. Jag gjorde det misstaget i min gamla blogg och orkade inte leva upp till det. För mycket trafik kan vara farligt.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Självklart!

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Jadå, några stycken personer, och en av dem har jag träffat flera gånger.

16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Det kan det säkert vara, speciellt om man sitter för nära skärmen.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och isåfall: Hur har du hanterat detta?
Nix!

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Nix!

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Nackdelar? -I'm still bloggin', ain't I?

20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då?
Det beror helt på om, och hur, jag lyckas hantera min time-management. I framtiden kommer detta att bli en ren pappa-blogg... -NOT!

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Jag svarar ja på bägge.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Ett sätt att få en andningslucka i arbetsdagen. Ja, jag bloggar oftast på arbetstid, men jag balanserar det genom att träffa klienter på min privata sovtid i stället. Dessutom är det jag som bestämmer på min arbetsplats.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Bloggar har gett mig mycket underhållning. En blogg är inte enkelriktad. Man kan kommentera och deltaga på ett interaktivt sätt. Alltså har bloggandet även en social funktion.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Så taskig är jag inte =D.

6 comments:

Nini said...

Jag? Arg?
Äsch inte då ;)

Shadow said...

Härligt arg.

Kristina af Knusselbo said...

Jag förväntade mig inget alls eftersom du svarade mig att du gjort den förut! :) Svar 11 var fint. Tänk att äntligen ha fått det utrett!

Shadow said...

Som jag skrev, så inbillade jag mig nog att jag redan hade gjort den. Jag formulerade nog mina egna svar i huvudet medan jag läste andras. Anyway, håll till godo och välkommen till Bengtsfors om du har vägarna förbi.
Maila om du behöver en vägbeskrivning.

Maria, Barcelona said...

Vilken ära.

Shadow said...

=D