Monday, April 21, 2008

Flyg, bil, tåg eller ubåt?

Jag får ofta höra att jag borde flyga mindre för miljöns skull.
Det är enklare sagt en gjort. Jag skulle inte kunna sköta mitt jobb om jag inte fick flyga.
Folk som bor i Europa har ett väldigt enkelt argument för miljöns
skull – åk tåg!
Så låter ofta kritiken jag får. Flyg inte – åk tåg!
Det beror väl för f-n på var man befinner sig i världen!
Med infrastrukturen som finns i Europa är det lätt sagt, men försök att ta er från till exempel Seoul till Singapore med tåg! Resan skulle ta en vecka, om ens möjlig. Det underlättar inte heller när man bor på en mudderfuggin ö, i ett jäkligt stort hav. Ubåt kanske?
-Ta tåget!
Okej då! Jag ska iväg och träffa några klienter inom landet och har valt att åka tåg denna gång.
På tre dagar ska jag avverka 238 mil på räls. -Det ni!
Men ni ska veta att jag inte gör det enbart för miljöns skull. Jag är nämligen i akut behov av några timmars ostörd sömn.

Några siffror:
Manictown – Paris, 9700 km
294 liter bränsle per person i en airbus 340.
Samma resa med bil – mer än det dubbla.
Jag hävdar dock inte att det är bättre att flyga än att köra bil. -Åk tåg!
Däremot borde alla som kör sina egna bilar till jobbet överväga att flyga kollektivt i stället.


Good Luck?! Jag tror jag tar tåget i stället...

2 comments:

beerbelly said...

Uj Good luck, pr.. not.
238 mil men med snabb snabb tåg är det inte så farligt kanske?
Ha en bra resa och kul att du skriver när du hinner igen!

Sofia Quant said...

har en vän på boendet här som gick till manictown.. tog ungefär 17 dagar, det är ju ett alternativ också om man har tid ;)