Tuesday, May 06, 2008

Grilla?

Jag har blivit bjuden på grillfest hos en inhemsk kollega - knytkalas.
Alltid trevligt med grillfester, men det skapar samtidigt problem, för jag vet inte vad jag ska ta med mig i matväg.
Hemma i Sverige räckte det med grillkol, T-gul, och en påse grillkorvar när man skulle grilla, men här ska allt vara så attans invecklat. En stor köttbit funkar inte heller.
Här ska köttet vara uppskuret i pyttesmå, tunna skivor. De är också väldigt noga att skilja på allt kött, trots att det kommer från samma kreatur. Rygg, sida, lår och mage ska smaksättas olika.
Grönsaker och svampar av alla möjliga sorter förväntas också pryda grillbordet. Musslor, fiskar och skaldjur likaså. Som grädden på moset, så ska allt avslutas med grillade nudlar.

Man kan tro, från alla dessa regler och ingredienser, att de är väldigt seriösa när det gäller sin grillning, men när de grillar på ett stort stekbord i stället för galler, så vet jag inte vad jag ska tro längre.
Vad är vitsen med att grilla utomhus när resultatet blir detsamma som ur en stekpanna?
Just to show my point, så tror jag att jag ska ta med mig några ägg att grilla.
-Sunny side up, någon?

5 comments:

beerbelly said...

Ajdå då skulle jag sakna den svenska grillningen. Skiva ett lämpligt djur. Helst på tvären. Lägg på grillen för tidigt medans det fortfarnde brinner. Helst ska man var lite berusad när man får det brända köttet som är lätt fruset på insidan...
Äh vädret och ölen är det viktiga vid grillning så du klarar dig nog.
Ha det gött!

linda m said...

Spännande, jag vill också prova på att gå på grill-fest i M-town :-)
..grillade nudlar..? kanske nått att försöka sig på här i svealand ha ha

Shadow said...

Beerbelly > Haha, svensk grillning i ett nötskal!

Linda > Rättare sagt – stekta nudlar, eftersom de använder stekbord.

Lo said...

grillbord, låter lite tamt...är det inte bättre att använda grillspett? fast det kanske blir svårt med nudlarna..

Shadow said...

Lo > Man kan säkert vira nudlarna runt spettet.