Thursday, June 05, 2008

En dag med Junior

Igår tog jag mig en heldag ledigt (från kontoret).
Frun skulle ut på shoppinglunch med sina väninnor och i brist på barnvakt var det jag som drog det kortaste strået.
En dag med ungen visade sig vara förvånansvärt lik en vanlig dag på kontoret. I alla fall vad gäller späckat schema och stresskvot.

10:00 Välling och blöjbyte
10:30-12:00 Dada-wawa-diskussion, utvärdering av skallror, blöjbyte
12:00 Middagslur
12:05 Ändrade planer
12:15 Brainstorming
12:30 Middagslur framtvingad med skönsång
12:40 Kollar e-mail medan lunch intas. Ringer sekreteraren om hjälp, men får avslag.
13:00 Förbereder nappflaskor, blöjor, kläder inför eftermiddagspasset.
13:50 Tupplur
14:00 Larmet går – välling värms snabbt, medan chefen uttrycker sitt missnöje i falsett.
14:10 Välling
14:40 Blöjbyte
14:50-16:00 Interaktivt meningsutbyte/diskussion – "say papa"
16:10 Förbereder barnvagnen
16:30 Besök hos leverantören av välling och blöjor
17:00 Junior uträttar sitt behov i kassan – det stinker
17:30 Tillbaka på huvudkontoret – blöjbyte/dusch
18:00 Välling
18:30 Nätkonferens med Junior i hängsele
19:30 Frun kommer hem – utvärdering och summering av dagen
20:00 Lek och trams
20:30 Middag för vuxna
21:30 Bad
22:00 Välling
22:30 Åsiktsutbyte/grimaser och utvärdering av bitleksaker
23:00 Sömn, framtvingad av skönsång och mobilsnurr
23:20 Objektet somnar
23:30-02:30 Jobb framför datorn
03:00 Larmet går – välling/blöjbyte
04:00-07:00 Ofrivillig sömn framför datorn

I morse, när jag kom till kontoret, så kändes det som att gå in genom paradisets portar.
Folk springer omkring med sammanbitna ansikten. Man kan känna stressen i luften. Ljudet från alla kontorsmaskiner och tangentbord är änglasång i mina öron. Högljudda diskussioner i korridorerna, fortfarande så mycket lägre volym än ett barnaskrik.
Jag känner att det är här jag hör hemma.
Sekreteraren påpekar att jag ser ut att behöva "a day off".
-"This is my day off", svarar jag.
Jag hyser stor respekt för framgångsrika företagsledare och inflytelserika personer, men just nu får min fru all min respekt.
Det är nästan så att jag funderar på att byta ut min skrivbordsbild med Angelina Jolie mot en på frugan, men riktigt så långt är jag inte villig att gå.

3 comments:

Cliff Hanger said...

Hur gammal är er knodd nu?

Anonymous said...

Du roar mig!
Tack för dagens smajl!
Eva HBG

Shadow said...

Cliff > 4 månader nu.

Eva > Tack!