Thursday, July 03, 2008

Hotellservice och badrumsmattor

På de 5-stjärniga hotellen i Bangkok har jag alltid fått bra service, men något gick snett senast.
När jag kom tillbaka efter möten min första dag, så upptäckte jag att städerskan inte hade lämnat någon ny badrumsmatta.
Jag brukar inte vara petig, men marmorgolvet är lömskt att gå på med blöta fötter, så jag ringde upp chambermaid och bad om att få en bardrumsmatta levererad.
De informerade att de alltid byter ut mattorna och att min nya badrumsmatta fanns att hitta hängandes över badkarskanten.
Jag förklarade att den saknades.
De bad djupt om ursäkt och lovade att komma med en matta omedelbums.
Jag väntar i 30 minuter, men ingen kommer med min matta.
Jag behöver mattan för att kunna duscha och ringer därför upp chambermaid igen och förklarar mitt dilemma.
Denna gång svarar en herre i telefonen och vi går igenom samma visa igen.
5 minuter efter att vi har lagt på, så ringer de från receptionen för att bekräfta att jag behöver två badrumsmattor. Jag förklarar att jag bara behöver en enda badrumsmatta, men att den saknas och att det är därför som jag har bett om en ny matta.
Ytterligare 5 minuter senare ringer det på dörren. Utanför står en städerska med två badrumsmattor. Jag försöker förklara att jag bara behöver en matta, men hennes engelska är inte tillräcklig för att förstå mig. Jag tar emot båda badrumsmattorna och sticker två dollar i hennes hand, en för varje matta.
Jag lägger båda mattorna på golvet och tar sedan en dusch.
På detta hotell kommer städerskorna in även på kvällen för att förbereda sängen och tömma papperskorgarna.
När jag kommer tillbaka från min middag står det en fruktskål på bordet, "Compliments from the management", och ett brev från hotelldirektören: -"We took the liberty to deliver two mats while you were out. The evening-maid already found two bathroom mats on the floor, so we put the extra mats beside the washbasin and have instructed our staff to bring you two mats accordingly, for the remaining days of your stay. Thank you for staying with us."
Jag skrattade för mig själv, skakade på huvudet och gick sedan till sängs.
När jag nästa morgon skulle duscha, använde jag endast de två mattor som redan låg på golvet. De andra två mattorna lät jag ligga kvar bredvid handfatet, där städerskan hade placerat dem kvällen innan.

När jag kommer tillbaka från mina möten, så är det städat och snyggt i rummet.
De har hängt 2 nya badrumsmattor över badkarskanten, men de två mattorna som jag använt tidigare ligger också kvar på golvet, om än snyggt arrangerade. Badrumsmattorna bredvid handfatet ligger också kvar. Jag är nu en stolt ägare av inte mindre än 6 badrumsmattor.
Jag har numera lyxen att alltid kunna ha två badrumsmattor på golvet.
De två nya mattorna lägger jag på hyllan ovanför toaletten. De två mattorna vid handfatet, låter jag ligga kvar orörda.

Jag går ut för att äta middag med några klienter och kommer tillbaka vid 11-tiden.
Min chambermaid varit inne och vikt tillbaka täcket.
Jag kikar in i badrummet.
Där hänger två nya badrumsmattor över kanten på badkaret. De två mattorna som jag använde tidigare ligger också kvar, snyggt arrangerade på golvet. Bredvid handfatet ligger båda badrumsmattorna kvar och likaså de två som jag lade på hyllan ovanför toaletten.
Vid det här laget räknar jag till 8 mattor.
Jag ringde således upp chambermaid och bad dem att inte leverera några mer mattor nästa morgon. De säger att de har en checklista och måste leverera en ny badrumsmatta till varje rum, varje dag. -"Okay, but just one mat then", säger jag och ber dem dessutom att ta med sig alla de andra mattorna nästa morgon. -"Of course sir".
5 minuter senare ringer de från receptionen för att bekräfta att jag vill ändra min önskan om 2 badrumsmattor till endast en enda matta, från och med följande dag.
Jag bekräftar att så är fallet, samt att jag aldrig har begärt att få 2 mattor. -"Good night sir!"

Nästa morgon när ska duscha, så lägger jag ut varenda jäkla badrumsmatta på golvet, bara för att vara säker på att de tar med sig dem.
Jag placerar dem snyggt, de ligger lite om lott, och täcker hela golvet i mitt badrum. Det gick knappt att se en endaste fläck med marmor. Jag skvätte vatten över dem, bara för att vara säker på att städerskan skulle ta med sig dem.
Nöjd med mig själv, beger jag mig iväg för att ha möten.
Jag kommer tillbaka vid 4-tiden och ser att städerskan har varit inne och städat. Alla mina prylar ligger snyggt uppradade på skrivbordet och på middagsbordet ligger ett kuvert från "Chambermaid".
-"Dear Mr. Shadow, this is to confirm that we have only delivered one bathroom mat today, as per your request. You will find it draped over the edge of your bathtub. We also took the liberty to arrange the bathroom floor as per your preference. Thank you for staying with us."
Jag vågade knappt titta in i badrummet. Jag knuffade på dörren med tåspetsen, livrädd för blotta åsynen av badrumsmattor.

-Japp, de hade lagt ut nya mattor över hela golvet. Nypressade, rena mattor. De måste tro att jag har marmorfobi eller något.
Som lovat hängde det dessutom ytterligare en matta över kanten på mitt badkar.
Jag orkade inte räkna mattorna och var bara glad över att jag skulle checka ut nästa dag.
Jag vet inte om detta är bra service, eller någonting helt annat, men jag vet att nästa gång jag saknar en badrumsmatta, så kommer jag bara att invänta en ny matta följande dag i stället.

24 comments:

Å said...

Hahahaha. It's sooo hard to find good help nowadays...

Trasselkvast said...

Skrattade högt =)

The Pale Green Woman said...

Jamen det är ju underbart :-) Jag skulle verkligen vilja höra deras snack i fikarummet om den där galningen med badrumsmattorna ...

londongirl said...

Åh, tårarna rinner här av skratt! :o

Vad hade hänt om du bara hade knölat ihop dem blöta i en oformlig hög på golvet?

Då hade de fått jättejobbigt att arrangera alla rena på samma sätt nästa dag?
Men de hade säkert lyckats med det ;)

Lo said...

det här är nog bland det sjukaste jag hört!!! hahah, jag kan inte sluta skratta. jag önskar du hade fotodokumenterat ;)
Ibland kan man verkligen bli kvävd av god service...

Alley Cat said...

Helt underbart... *skrattar så jag gråter"

Tack Skuggan!

Sofia Quant said...

hahahhaa..=D jag skrattar med dom andra, herregud!! hahaha
hur lyckas du råka ut för allt sånt här =P

Magnus said...

Hmm, jag har läst den här historien förr, på engelska och då gällandes schampoflaskor, om jag inte missminner mig.
Likväl rolig.

Maria Agrell, Barcelona said...

Ha ha.

beerbelly said...

Hahaha, en obändlig vilja att göra kunden nöjd trots att man inte förstår något av vad han säger :)
Roligt skildrat!
Fundera på att packa duschtofflor?
Ha det gött.

Shadow said...

Å > The help was too good maybe.

Trasselkvast > =)

Pale Green Woman > Jag ger mig sjutton på att de tror att jag är rädd för marmor.

Londongirl > Ska testa nästa gång det händer.

Lo > Hotellet är ett av de bästa i Bangkok. Service är något de är kända för.

Alley Cat > =)

Sofia > Jag har många, många fler stories om hotellvistelser. Eftersom jag bor på hotell så ofta, så hopar sig erfarenheterna.

Magnus > Haha, ja, det kan bli en hel del schampoflaskor också om man bor i samma rum några dagar i följd. Man brukar alltid få nya, fast att man bara använt hälften av innehållet.

Maria > =)

Beerbelly > Smart idé! Vid närmare eftertanke fanns det duschtofflor, tror jag. Eller morgontofflor som de också kallas.

Petra said...

Hihi, tack för ett riktigt gott skratt!

Kristina af Knusselbo said...

*skrattar mig fördärvad* Tack! Det där var det roligaste du nånsin skrivit. Helt underbart! :D

Kristel said...

Now that's what I call service!
LOL!!

hugo j. said...

ett i-landsproblem i ett u-land?

Anonymous said...

Thailand är ett fantastiskt land!
Och det beror mest på de glada människorna och det sköna klimatet!
För det beror definitivt inte på den goda servicen och Thailändarnas språkfärdigheter i Engelska...eller deras förmåga att tänka själva och lösa uppgiften!!!
Några typexempel.
Exempel 1:
Min vän ringer till sin golfklubb för att boka tid: Hello, kun Thomas here!
(Kun betyder herr på Thai.)
Receptionisten:Hellooo kun Thomaaaas, how ale yuuu!
Thomas:I am fine thank you! Can i book to play golf tomorrow at twelve o´clock?
Receptionisten:Noooo kun Thomas...twelve o´clock no haaave!
Thomas:Ok...what time do you have then?
Receptionisten:Twelve o one have...it´s okay?
Thomas blir så ställd att inte ens kan skratta...men efter en stund säger han full i skratt:Yes...twelve o one okay, thank you!
Receptionisten:Okay kun Thomas.....twelve o one okay...bye bye!

Exempel 2:Jag lämnar in tvätt på hotellet. Når jag får tillbaka tvätten märker jag att jag fått en t-shirt för mycket..så jag går till servicedisken på min våning och ska lämna tillbaka den:Hello, this t-shirt is not mine!
Personal:What is wlong söl?
Jag:This is not mine!
Personal:What?
Jag:Not my t-shirt....somebody elses!
Personal:Solly söl?!
Jag började bli något irriterad och sa:Take the t-shirt....it´s not mine!
Och sen gick jag tillbax till mitt rum.
Efter c:a 5 minuter ringer det på min dörr.
Jag öppnar och där står en tjej.....med den där j-a t-shirten i händerna. Hon säger:Youl t-shilt söl!
Jag:But its not mine!!!
Hon:Höööö???
Jag:Not my t-shirt....you can keep it!
Hon:Still dilty?
Jag:Men va i helv.......I have all my clothes allready......this t-shirt is to much......NOT MY T-SHIRT!!!
Är det något man absolut inte ska göra så är det att höja rösten mot en Thailändare...för då blir dom alldeles stirriga. Och det är precis vad hon blir...så hon vänder på klacken och går.
Skönt tänkte jag...äntligen av med den där förbannade t-shirten!
Efter ytterligare 5 minuter så ringer det på min dörr igen.
Jag öppnar...och där står samma tjej...med t-shirten i händerna....igen!!!
Fast denna gång har hon en man med sig...som antagligen är hennes chef.
Han säger:What´s long söl?
Jag:That t-shirt is not mine...it´s someone elses!
Han:Yu not like wash söl?
Jag:Yes i love wash...but i don´t like t-shirt....IT IS NOT MY T-SHIRT!!!
Han:Solly söl....we wash again!?
Jag:NOOOO....YOU KEEP T-SHIRT...GO AWAY...BYE BYE! Och sen drog jag igen dörren.
Sen har jag faktiskt inte sett varken dom eller t-shirten igen.....thank god!
Så du som aldrig varit i Thailand...vänta dig inte att det ska bli rätt, att det ska gå fort, och att du ska bli förstådd!
Förutom detta så är Thailand fantastiskt!
PS.Nu vet jag varför Thailand kallas leendets land! Det är för att när Thailändarna inte förstår så står de bara och fånler.....vilket blir ganska ofta eftersom de nästan aldrig förstår vad man säger! =0) DS.

/Magnus

Ms Understood said...

*skratt* Verligen helt underbart! :) Det kan man kalla service-minded..

Hej, förresten! :)

Shadow said...

Magnus > Jodå, jag känner igen det där. Jag har kontor även i Bangkok och tillbringar en hel del tid där. Jag hade en lägenhet också tidigare, men eftersom det inte är lika tätt mellan resorna längre, så har jag valt att bo på hotell i stället.
Jag känner igen mycket i dina exempel – en enkel sak kan bli otroligt invecklad i Thailand.

Ms Undertood > Hej själv! Nu ska jag kika in hos dig =)

Magnus said...

Hmm, här var det.. Om tvålen, alltså.. http://humour.200ok.com.au/soap.htm

Nini said...

Moahahahahahahahaaaa!! Jag dör!! Men, ett lapptäcke av badrumsmattor och du missar att ta bild på spektaklet?!? Inte bra Shadow ;)

Shadow said...

Nini > Jag tog faktiskt en bild, men allt blev så vitt, så det gick tyvärr inte att urskilja mattorna på golvet.

danne said...

lysande!

Åsa said...

Hahaha. Askul! Tack för läsningen.

Håkan (hakke) said...

Hemma med en förkylning idag och har lite tråkigt, och så blir man tipsad om en sådan här pärla. Jag skrattade så jag grät! Tror faktiskt det rensade upp systemet bättre än nässprej. Tack!