Monday, July 28, 2008

Sådan far...

Det finns gott om sådana där improve-yourself-böcker. De kan handla om vad som helst, till exempel kärleksliv, självinsikt och karriär.
Jag har aldrig i mitt liv köpt eller läst någon sådan bok. Jag har alltid känt mig som en fisk i mitt rätta vatten och varit nöjd med min tillvaro. När jag läser, så handlar det om facklitteratur, hobbytidningar, deckare samt Kalle och Hobbe.
Härom dagen köpte jag ändå en sådan där bok. För 800 riksdaler.
Jag simmar just nu vatten som jag inte är riktigt van vid. Boken handlar om “Your career and how to be a good dad”.
Snackade på telefon med min egen far igår. Jag nämnde att jag hade köpt boken.
Min fars karriär är lång och han var något av en kändis inom sin bransch innan han slutligen valde att pensionera sig tidigt, för att njuta av resten av livet.
-"Hmmm, tyckte du att jag var en bra far?", frågade han mig.
-"The best! Jag hade inte kunnat hittat en bättre pappa om jag så fick välja själv", svarade jag. "Det blir svårt att slå dig pappa!"
-"Jag behövde fan ingen bok!", sa han.

Boken ligger nu i soptunnan. Lika bra det, för den verkade så jäklans tråkig.
Jag lär av min egen far i stället. Det kan inte bli fel.

6 comments:

mikebike said...

hahaha... rätt. fan vilken skön kommentar.

Alley Cat said...

Jag tror ärligt att vi är rätt många som anser oss ha världens bästa pappa... Det kommer att gå bra för dig med, det är jag övertygad om! Du är ju hyvens karl och det är ju en bra grund att stå på...

Kristel said...

Takes one to know one...

Lo said...

det bästa är nog att gå på instinkt och gott förnuft, tror jag... jag har ju inga barn...

londongirl said...

Klokt ord av dig! :-)

Shadow said...

Mikebike > Farsan är ganska cool ibland.

Alley Cat > Tack för de orden. Hoppas du har rätt.

Kristel > So they say...

Lo > Jag tror inte att man behöver ha barn för att förstå. Jag har själv studerat mina vänner under alla de år som jag själv var barnlös.

Londongirl > Tack för stödet!