Monday, July 14, 2008

Svensexa och missflyt med hotell

Igår skulle det drickas och firas ihop vännerna.
Eftersom jag inte ville komma hem full som ett ägg och väcka familjen, hade jag ordnat med hotell inom krälavstånd från restaurangen där vi hade svensexan. Inte det finaste av hotell, men ändock det mest praktiska, med tanke på location.
När jag krälade mig dit någon gång vid 4-tiden på morgonen, så hade hotellet stängt portarna. Allt var nedsläckt och jag hittade ingen dörrklocka heller. Magnetkorten till rummen fungerade tydligen även som portöppnare efter 24:00, under förutsättningen att man redan hade checkat in, vilket jag inte hade gjort.
Full och go satte jag mig på trottoarkanten för att vänta på att någon annan gäst med magnetkort skulle uppenbara sig. Efter ungefär en kvart svängde en taxi upp framför porten och släppte av en man som verkade vara i lika gott skick som jag var.
Han fepplade med plånboken och fick till slut upp sitt magnetkort efter att ha tappat plånboken i backen några gånger. Han verkade inte vara medveten om att jag satt endast några meter ifrån honom och han släppte en rejäl brakare medan han försökte hitta skåran för magnetkortet.
Efter många om och men, lyckades han till slut få upp porten. Jag reste mig upp och följde snabbt efter honom in genom porten.
"Haha, den som väntar...", tänkte jag och styrde glad i hågen kosan mot den lilla receptionen, som låg i mörker och var obemannad.
Där var det självklart också nedsläckt och mörkt. Ett litet plakat hängde på en krok och informerade mig om att morgonpersonalen öppnar receptionen klockan 6 igen.
Utan möjlighet att kunna checka in, hjälpte det mig inte ett dugg att jag kom in på hotellet. Jag vet inte hur jag tänkte när jag smet in genom porten.
Jag tog en taxi hem i stället och en sömnig fru tittade förvånat på mig.
-"Jag trivs bäst hemma", sa jag och kröp ner under täcket.

1 comment:

beerbelly said...

Bra kommentar. Det finns ingen situation som man inte kan tjäna lite på :)
Ha en bra bakis dag!