Thursday, August 07, 2008

Fiskar som växer på träd

Långt ute i geografin, lyckades sekreteraren och jag hitta en liten fransk restaurang.
Inte illa när man tänker på hur långt ifrån civilisationen vi befann oss. Stearinljus och nypressade dukar prydde borden. Ur högtalarna strömmade jazztoner på behaglig volym och kocken var korrekt klädd i dubbelknäppt vit uniform med sitt förkläde knutet lågt, under den utputande magen.
Ett gesällbrev på franska hängde på väggen och likaså diverse diplom från franska restauranger. Det såg lovande ut.
Vi kunde välja mellan a la carte, eller ett antal färdigkomponerade 5-rättersmenyer. Vi var nyfikna på vad de kunde erbjuda, så vi valde en 5-rätters där man överlämnade ansvaret att välja innehåll till kocken.
Vi bad honom även att välja lämpliga viner att ackompanjera våra rätter.
Han såg mycket nöjd ut och gnuggade sina händer. Vi misstänkte att det inte var så ofta han hade kunder som oss, där han gavs fria händer att tillaga och servera vad som helst.
Han korkade upp det första vinet – ett torrt, vitt vin från Provence.
Medan han hällde upp innehållet i våra glas, informerade han oss om vad som väntade.

-"First you have fish".
-"Sounds good. What kind of fish?"
-"Erh... fish on tree".
-"You have fish on trees?", frågade jag storögt.
-"Yes, you like?", svarade kocken.
-"Is that some kind of local vegetable?"
-"Yes, vegetable and fish on tree".
-"What? Do the fish grow on trees here?"
-"You don't want fish on tree?", frågade kocken och såg besviken ut.
-"Are you serious, a tree-fish? A fish-tree?"
-"You want three fish?"
-"No, just two please", svarade jag.
-"Okay, two fish on trees".
-"I don't understand", sa jag.
Kocken såg förbryllad ut, slog upp menyn och bläddrade fram till sektionen för 5-rättersmenyer och mycket riktigt, som första rätt stod det faktiskt "Fish entrée".

Jag kände mig dum och sekreteraren skrattade så att hon fick ont i magen, men kocken förstod inte vad som var så roligt.
-"Nothing", sa jag till honom. "Please go ahead and prepare the fish entrée".

-"Sometimes you are so full of shit", sa sekreteraren till mig efter kocken hade återvänt till sitt kök.
-"Yes, but you didn't get it either girl", sa jag.
-"True, but how stupid can you be, thinking fish grows on trees?"
-"In my country they do", svarade jag obstinat och bröt av en bit bröd.
-"Sure they do honey, moahahahahaha".

Ibland är jag inte riktigt så metropolitan som jag inbillar mig att jag är.

4 comments:

Lo said...

hahaha! Har PMS så det var tur jag fick skratta idag!
Föresten skulle inte din skreterare sluta? eller är detta den nya?

Cliff Hanger said...

Vissa som kallar sig vegetarianer äter ju fisk, så då måste ju fisk vara en växt...

Shadow said...

Lo > Hon skulle gifta sig, men de blåste av det. Hon stannar.

Cliff > Så sant!

Lo said...

Lägg av!! varför då? har hon gjort slut? nu får du berätta för jag blir så nyfiken! hehe